وبلاگتجهیز و راه‌اندازی مجدد آزمایشگاه‌های کانه‌آرایی

طبق گزارش بخش روابط عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، همزمان با شصتمین سالگرد تاسیس این سازمان، آزمایشگاه‌های کانه‌ آرایی و فرآوری با حضور دکتر علیرضا شهیدی و جمعی از مدیران، معاونان و کارشناسان سازمان مجددا تجهیز و راه‌اندازی شد.

براساس این گزارش، در این برنامه از پروژه‌های شاخص مدیریت کانه‌آرایی و فرآوری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور نظیر :

  • استحصال عناصر نادر خاکی از مونازیت مروست
  • بازیابی سولفات پتاسیم وسدیم از آلونیت تایکند
  • بررسی پتانسیل بهره‌برداری از فسفات‌های کم عیار
  • بررسی پتانسیل بهره‌برداری از فسفات‌های کم عیار
  • تحقیق روی مس‌های رسوبی از ذخایر اکسیدی مس
  • مطالعه پتانسیل بهره‌برداری از ذخایر سرب و روی

صحبت شد و از نتایج برجسته این تحقیقات و زحمات محققین به نیکی یاد شد.

در این راستا معاون مدیرکل کانه‌آرایی و فرآوری مواد معدنی معاونت اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور اذعان داشت بخش‌های پژوهشی و آزمایشگاه‌های این سازمان توسط مهندس رضا آصفی و دکتر جرج آلتان از کارشناسان سازمان ملل پایه گذاری شده است. وی افزود: می‌توان آزمایشگاه‌ کانه‌آرایی و فرآوری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را پایه‌گذار اطلاعات اولیه بسیاری از معادن بزرگ کشور دانست.

طبق گفته محسن محمدخانی، در طول 60 سالی که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور مشغول به فعالیت‌های پژوهشی بوده است، فعالیت‌های اکتشافی آزمایشگاه فرآوری و کانه‌آرایی نیز انجام شده و تا به امروز بیش از 300 گزارش از روند تحقیقات جمع‌آوری شده است. اکنون با راه‌اندازی و بازسازی مجدد این آزمایشگاه آماده‌ایم با بیشترین توان و انرژی رو به جلو حرکت کنیم و در بخش معادن کشور جهشی عظیم ایجاد نماییم.

رئیس گروه کانه‌آرایی معاونت اکتشاف جناب آقای غلامحسین قربان‌کریمی نیز اذعان کرد برای راه اندازی مجدد این مرکز تحقیقاتی نزدیک به 13 ماه کار بی‌وقفه انجام شده است و همنچین افزودند تمام فعالیت‌ها از تجهیز، راه‌اندازی مجدد و جانمایی تخصصی دستگاه‌ها با تلاش و پشتکار کارشناسان سازمان انجام شده و درصورتی که قادر به گسترش مناسبات بین‌المللی در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف معادن باشیم، خواهیم توانست به سایر کشورها خدمات فنی ومهندسی خود را ارائه نماییم.

در ادامه این مراسم حضار با هیجان زیادی از تجهیز و راه‌اندازی مجدد آزمایشگاه شیمی‌تَر و ICP مدیریت آزمایشگاه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، استقبال کردند. در این راستا معاون مدیر آزمایشگاه‎‌های این سازمان بیان کرد، این هدف بزرگ بدون حمایت بخش‌های مختلف سازمان میسر نمی‌شد و گفت: امید است با بازسازی و تجهیز ازمایشگاه‌ها، قادر به ارائه بهترین و معتبرترین آنالیزها باشیم.

فرانک پورنوربخش، بیان کرد از سال 1345 همزمان با سال‌های آغازین شروع فعالیت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، بخش مدیریت امور آزمایشگاه‌ها جهت تامین نیازهای سازمان نیز تاسیس گردید. در ادامه سخنان خود وی خاطرنشان کرد:

این بخش با گذشت زمان مطابق با پیشرفت جهانی فناوری آزمایشگاهی، بروزرسانی و مجهز شده است و در حال حاضر در کنار ارائه خدمات آزمایشگاه در حوزه وظایف حاکمیتی به سایر مراکز دانشگاهی، دولتی، خصوصی و تحقیقاتی نیز خدمات ارائه می‌کند.

همچنین وی اظهار داشت ارائه داده‌های ایمن، با صحت و دقت زیاد و در کوتاهترین زمان ممکن از جمله اهداف اصلی این واحد آزمایشگاهی می‌باشد.

طراحی و اجرا توسط شرکت بایرمن

منبع خبر: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

گالری تصاویر افتتاحیه