هود کانوپی یا هود سقفی یکی از انواع پر کاربرد فیوم هود است که برای حفظ ایمنی کاربر و نمونه های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

هود کانوپی یا هود سقفی معمولا به صورت سقفی یا دیواری و در بالای دستگاه‌های آزمایشگاهی از قبیل آون، کوره، اتوکلاو و …، یا محیط های کشت قارچی و یا وان های اسیدی و غیره نصب شده و بنا به دستگاه یا محل مورد استفاده، در ابعاد مختلف قابل ارائه است.

تفاوت هود کانوپی با هود آشپزخانه

تفاوت هود کانوپی و هود آشپزخانه در این است که  نمونه سقفی یا کانوپی برای محیط‌های با مواد خطرناک و یا با دستگاه های حساس مانند آزمایشگاه و برخی محیط های صنعتی استفاده می شود و می بایست در برابر انواع مواد شیمیایی مقاومت داشته باشد.

هود سقفی به لحاظ عملکرد تا حدودی مشابه هود شیمی است. با این تفاوت که مانند هود شیمی دارای اتاقک نبوده و تنها در بالای دستگاه های آزمایشگاه نصب می شود. چنانچه لازم باشد اطراف دستگاه پوشیده شود، از هود کانوپی با اتاقک رومیزی استفاده می شود. در این حالت، این هود آزمایشگاهی علاوه بر حفاظت از کاربر در برابر بخارات، از دستگاه نیز محافظت خواهد کرد.

سایز هود سقفی بستگی به ابعاد دستگاهی دارد که در زیر آن وجود دارد. طراحی هود کانوپی باید به گونه ای باشد که کلیه بخارهای تولید شده توسط دستگاه را به طور کامل مکش کند. بنابراین کمی بزرگتر از دستگاه ساخته می شود.

کاربرد هود سقفی (کانوپی)

هود سقفی آزمایشگاهی جهت خارج کردن بخارات غیرسمی،‌ بو، گرما و دود ناشی از فعالیت دستگاه های آزمایشگاهی و حفاظت از محیط کار، نمونه های آزمایشگاهی مانند محیط های کشت قارچی و کاربر در برابر بخار انواع مواد شیمیایی و سایر آلودگی ها مورد استفاده قرار می گیرد. این هود هوای آلوده را به خارج از محیط آزمایشگاه انتقال می دهد. در صورت لزوم و وجود مواد خطرناک شیمیایی، می توان از فیلتر کربن اکتیو نیز بر روی هود استفاده کرد.

متريال مورد استفاده در هودهای کانوپی می تواند استنلس استیل، فولاد با پوشش رنگ الکتروستاتیک و یا انواع پلیمرها از قبیل PVC، PE و یا PP باشد.

این هود با توجه به دستگاه مورد استفاده، با سطح مقاطع مختلف از جمله مستطیل،‌ مربع، ذوزنقه و دایره ساخته می شود.

اجزای آن عبارتند از: بدنه و لوله اگزاست.

برای مکش نیز از یک فن سانتریفیوژ و یا پروانه ای استفاده می شود.

انواع هود کانوپی بایرمن، با دوام و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، در سایزهای مختلف قابل ارائه هستند.

فیلتر

در هودهای کانوپی در صورت لزوم از فیلتر کربن فعال استفاده می شود.

فن

فن های بکار رفته در هودهای کانوپی از نوع سانتریفیوژ و پروانه ای می باشد.