وبلاگشرایط تاسیس آزمایشگاه خاک و بتن و تجهیزات مورد نیاز

شرکت بایرمن تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی قصد دارد در این مطلب در زمینه شرایط تاسیس آزمایشگاه خاک و بتن و تجهیزات مورد نیاز مطالبی ارائه نماید تا راه اندازی آزمایشگاه بتن را برای شما عزیزان تسهیل کرده و مسیر را سریع‌تر کند. کلیه قوانین و ضوابط سازمان نظام مهندسی، مجوز آزمایشگاه آب و خاک و تجهیزات آزمایشگاه خاک کمک می‌کند اطلاعات بیشتری در زمینه تاسیس آزمایشگاه خاک و تاسیس آزمایشگاه بتن داشته باشید و با دید بازتری برای راه اندازی آزمایشگاه خاک اقدام نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره بهتر و جامع‌تر در زمینه هزینه تاسیس آزمایشگاه مکانیک خاک و لیست قیمت تجهیزات آزمایشگاه مکانیک خاک می‌توانید با کارشناسان بایرمن در تماس باشید.

شرایط تاسیس آزمایشگاه خاک و بتن

شرکت‌های فعال در زمینه مطالعات ژئوتکنیک به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

1.شرکت‌های دارای رتبه‌بندی برای انجام پروژه‌های کشوری با بودجه دولتی. این شرکت‌ها اعتبار مورد نیاز خود را بعد از کسب شرایط لازم از معاونت راهبردی ریاست جمهوری کسب می‌کنند. شرایط لازم برای کسب این رتبه شامل موارد زیر می‌باشد:

  • دارا بودن مجموعه تجهیزات کامل مطالعات ژئوتکنیک نظیر تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات حفاری ماشینی و آزمایش های صحرائی، قابلیت ایجاد آزمایشگاه سیار برای انجام آزمایشات صحرائی و …
  • بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص و با تجربه همراه با سوابق بیمه مرتبط

2. شرکت‌های دارای رتبه‌بندی جهت پروژه‌های عمرانی شهری و غیر شهری دارای مالکیت خصوصی. این گروه رتبه خود را از معاونت وزارت مسکن، راه و شهرسازی دریافت می‌کنند. مهم‌ترین شرایط بدست آوردن چنین رتبه‌بندی همانند گروه اول یعنی

  • دارا بودن تجهیزات آزمایشگاه مناسب نظیر آزمایشگاه با سکوبندی مناسب، هود شیمیایی، سینک آزمایشگاهی، لوازم آزمایش هیدرومتری، لوازم آزمایش اندازه‌گیری حد خمیری خاک و …
  • نیروی انسانی باتجربه دارای پروانه نظام مهندسی می باشد.

با توجه به شرایط ذکر شده کسب رتبه‌بندی گروه اول دشوارتر از گروه دوم می‌باشد. البته نباید فراموش کرد تنوع پروژه‌های گروه اول، حجم کاری و حجم ریالی قراردادهای گروه اول با گروه دوم قابل مقایسه نیست.

نکات مهم در ارتباط با شرایط تاسیس آزمایشگاه خاک و بتن

برای تاسیس آزمایشگاه خاک و تاسیس آزمایشگاه بتن برای کسب درآمد آزمایشگاه خاک باید به نکات زیر توجه نمود:

  • حتما پیش از اقدام برای راه اندازی آزمایشگاه خاک و تاسیس آزمایشگاه بتن، جزئیات کامل آیین نامه مربوط به آزمایشگاه‌های خاک، تجهیزات آزمایشگاه خاک، بودجه مورد نیازو هزینه تاسیس آزمایشگاه مکانیک خاک و … را مطالعه و بررسی نمایید.
  • پیش از اقدام برای خرید تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی و همچنین تجهیزات حفاری و احداث آزمایشگاه‌های صحرائی با مشاوره تخصصی افراد باتجربه و شرکت‌های فعال در زمینه تاسیس آزمایشگاه خاک و بتن بهره‌گیری نمایید.
  • برای راه اندازی آزمایشگاه خاک حتما از متخصصین و فارغ التحصیلان مهندسی عمران گرایش مکانیک خاک و پی که تجربه کافی در این زمینه بهره بگیرید.

شرایط راه اندازی آزمایشگاه خاک و تاسیس آزمایشگاه بتن

برای راه اندازی آزمایشگاه خاک باید بدانید دو دسته شرکت در زمینه خاک فعالیت می‌نمایند:

ماده 1-1: شرکت‌های خدمات فنی آزمایشگاهی

شرکت ‌های خدمات فنی آزمایشگاهی به اشخاصی حقوقی اطلاق می شود که  به انجام کلیه آزمایش‌های خاک، بتن، مصالح، سازه ای، تأسيسات مكانيكی و برقی در ساخت و ساز مشغول می باشند. این شرکت‌ها باید عضو حقوقی سازمان نظام مهندسی ساختمان باشند. مدیرعامل این شرکت‌ها باید پروانه اشتغال به کار مهندسی ساختمان حداقل در پایه مورد درخواست داشته باشد و همچنین مدرک تحصیلی وی در یک رشته مرتبط باشد.

ماده 1-2: شرکت‌های فنی آزمایشگاهی

شرکت‌های فنی آزمایشگاهی به اشخاص حقوقی اطلاق می‌شود که دارای پروانه اشتغال به کار در امور آزمایشگاهی براساس ضوابط و دستورالعمل‌های لازم از وزارت مسکن و شهرسازی باشند.

ثبت شرکت

برای راه اندازی آزمایشگاه خاک و بتن، ابتدا باید شرکت بوسیله یکی از صور مندرج در قانون تجارت در اداره ثبت شرکت‌ها، ثبت شده باشد و تاسیس آزمایشگاه خاک در روزنامه رسمی آگهی شده باشد. پیش از راه اندازی آزمایشگاه خاک، برای ثبت شرکت حتما باید موضوع فعالیت شرکت “انجام و ارائه خدمات فنی آزمایشگاهی” ذکر شود.

تشکیل گروه حقوقی

بعد از ثبت شرکت برای راه اندازی آزمایشگاه خاک باید به نظام مهندسی شهرتان بروید و گروه حقوقی تشکیل دهید. این گروه حق عضویت سالانه دارند.

تعداد پروانه و امتیاز آوران

بعد از ثبت گروه حقوقی برای راه اندازی آزمایشگاه خاک و تاسیس آزمایشگاه بتن بسته به دستورالعمل شما به تعداد پروانه احتیاج دارید. علاوه بر مدیر عامل و عضو هیئت مدیره به‌منظور راه اندازی آزمایشگاه خاک و بتن باید یک کارشناس ارشد ژئوتکنیک با پروانه لازم است. این کارشناس امکان دارد همان عضو هیئت مدیری باشد؛ اما نمی‌تواند مدیرعامل آزمایشگاه باشد.

اگر مجموعه امتیازات شما به حدنصاب امتیازآوران نرسد، باید به صورت سالیانه پروانه به صورت امتیاز آور اجاره نمایید. بنابراین در این حالت به هزینه تاسیس آزمایشگاه مکانیک خاک، راه اندازی آزمایشگاه خاک و بتن، هزینه اجازه پروانه نیز اضافه خواهد شد.

بازرسی مکان و تجهیزات آزمایشگاه خاک توسط نظام مهندسی

در اینجا شما شرکت ثبت شده و پروانه‌هایتان را به نظام مهندسی معرفی نموده‌اید. اکنون زمان آن است که بازرسی مکان و تجهیزات آزمایشگاه خاک توسط نظام مهندسی انجام شود. مکان آزمایشگاه پایه 3 می‌بایست حداقل 120 مترمربع هم کف یا زیرزمین باشد. بنابراین هزینه مکان را براساس شهر و موقعیت ملکتان درنظر بگیرید. در بعضی از شهرها تاکید نظام مهندسی روی آن است که در راه اندازی آزمایشگاه خاک و بتن باید محل از نوع تجاری و دارای شناسه رهگیری املاک باشد. این مورد در هزینه تاسیس آزمایشگاه مکانیک خاک شما تاثیر دارد.

ضوابط راه اندازی آزمایشگاه خاک و بتن

در شرایط تاسیس آزمایشگاه خاک و بتن، برای هر گرایش مورد درخواست، باید حداقل یک شخص به صورت تمام وقت حضور داشته باشد. همچنین عضو هیئت مدیره باید دارای مدرک تحصیلی متناسب با گرایش موردنظر باشد.

اعضای هیئت مدیره و شاغلین امتیازآور شرکت نباید و نمی‌توانند به صورت انفرادی از پروانه اشتغال خود در جای دیگری استفاده کنند.

محل مناسب برای احداث آزمایشگاه و راه اندازی آزمایشگاه خاک، در نظر گرفته شود. یکی دیگر از شرایط تاسیس آزمایشگاه خاک و بتن این است که آزمایشگاه خاک باید در طبقه همکف یا زیر زمین باشد و در حدامکان در محلی باشد که همسایگانی زیادی ندارد.

تجهیزات آزمایشگاه خاک برای راه اندازی آزمایشگاه خاک

وسایل و تجهیزات لازم برای راه اندازی آزمایشگاه خاک در جدول زیر ارائه شده است. هزینه تاسیس آزمایشگاه مکانیک خاک براساس تجهیزات آزمایشگاه خاک و بتن باهم تفاوت دارد. از این رو برای راه اندازی آزمایشگاه خاک و کسب درآمد آزمایشگاه خاک باید تجهیزات مورد نیاز را با کیفیت عالی خریداری نمود.

برای دریافت مشاوره جهت راه اندازی آزمایشگاه خاک و مدیریت صحیح بودجه کافیست با کارشناسان بایرمن در تماس باشید. ما از صفر تا صد تاسیس آزمایشگاه همراه شما بوده و بهترین و با کیفیت ترین دستگاه و تجهیزات آزمایشگاه خاک را برای شما فراهم می‌نماییم.

تجهیزات آزمایشگاه خاکپایه 1پایه 2پایه 3
سری کامل الک 321
دستگاه شیکر111
دستگاه کاساگرانده322
ترازو222
گرمخانه (آون)322
دستگاه تک محوری111
برش مستقیم ۱۰*۱۰211
برش مستقیم ۳۰*۳۰100
وسایل آزمایش حد خمیری211
وسایل آزمایش تراکم111
وسایل آزمایش CBR111
وسایل آزمایش دانسیته در محل111
دستگاه حفاری211
ظروف تعیین درصد رطوبت خاک504030
دستگاه آزمایش نفوذ پذیری با بار افتان100
دستگاه آزمایش نفوذپذیری با بار ثابت100
دستگاه تعیین مقاومت الکتریکی خاک100
وسایل هیدرومتری211
پیکنومتر211
دستگاه تحکیم1284
دستگاه سه محوری UU111
دستگاه سه محوری CU100
دستگاه سه محوری CD100
وسایل آزمایش SPT432
وسایل آزمایش بارگذاری صفحه ای111

کالیبره کردن تجهیزات آزمایشگاه خاک

برای راه اندازی آزمایشگاه خاک و تاسیس آزمایشگاه بتن بعد از تهیه تجهیزات مورد نیاز باید تجهیزات را کالیبره نمود. نظام مهندسی و اداره استاندارد روی این مسئله تاکید فراوانی دارند. جهت اثبات کالیبره بودن تجهیزات آزمایشگاه خاک و بتن نیاز به ارائه برگه گواهی کالیبراسیون از آزمایشگاهی کالیبراسیون معتبر می‌باشد. شما می‌توانید در زمان خرید تجهیزات از فروشنده صدور برگه گواهی کالیبراسیون را درخواست کنید. این مورد شدیدا توصیه می‌شود. زیرا درصورتی که یکی از دستگاه‌ها در راه اندازی آزمایشگاه خاک و تاسیس آزمایشگاه بتن از نظر کالیبره مشکلی داشته باشد، پیش از تحویل مشخص گردد.

هزینه کالیبراسیون به تعداد تجهیزات بستگی دارد و حداد برای پایه 3 خاک و بتن 3 میلیون تومان، برای پایه 2 خاک 4 میلیون هزینه به دنبال خواهد داشت. دقت کنید کالیبره کردن تجهیزات باید هر سال انجام گیرد.

اتمام راه اندازی آزمایشگاه خاک وروش ارجاع کار

در راه اندازی آزمایشگاه خاک و بتن بعد گذراندن مراحل بازرسی با موفقیت، نام آزمایشگاه شما در فهرست آژمایشگاه‌های نظام مهندسی ثبت خواهد شد. در برخی از شهرها نظام مهندسی مصاحبه فنی نیز با کارشناس فنی آزمایشگاه می‌کند. در طی این مصاحبه سوالاتی پرکاربرد و متداول به صورت شفاهی پرسیده خواهد شد.

پس از قرارگیری نام آزمایشگاه شما در فهرست آزمایشگاه‌های نظام مهندسی، زمانی که کارفرما به‌منظور تعیین ناظر و صدور پروانه به سازمان مدنظر رجوع می‌کند، سازمان لیست آزمایشگاه‌ها را به کارفرما ارائه می‌دهد. سپس کارفرما آزمایشگاهی را انتخاب می‌کند. بهتر است پیش از شروع راه اندازی آزمایشگاه خاک، حتما شرایط تاسیس آزمایشگاه خاک و بتن و این موارد را بدانید

میزان درآمد آزمایشگاه خاک چقدر است؟

میزان درآمد آزمایشگاه خاک باتوجه به مواردی که تا به اینجا درباره راه اندازی آزمایشگاه بررسی کرده‌ایم، برای آزمایشگاه‌های شهر به شهر تفاوت دارد. رقابت در این مسئله و نحوه ارجاع کار سبب شده تا آزمایشگاه‌هایی که با قیمت پایین‌تری فعالیت دارند، بتوانند کار بیشتری را نیز دریافت کنند. البته لازم به ذکر است بسته به درجه پروانه آزمایشگاه خاک و بتن شما، حداکثر تعداد سهمیه و طبقات خاص به شما ارجاع داده خواهد شد. درصورتی که در شهر شما اصلا آزمایشگاهی وجود نداشته باشد، قاعدتا شما با تاسیس آزمایشگاه خاک و راه اندازی آزمایشگاه خاک و بتن اکثریت بازار را تصاحب می‌کنید.

اقدامات لازم بعد از راه اندازی آزمایشگاه خاک و تاسیس آن چیست؟

تبلیغات گسترده، یادگیری کار با تجهیزات و یادگیری گزارش نویسی و… از جمله اقداماتی است که بعد از تاسیس آزمایشگاه بتن و خاک باید درنظر بگیرید.

شرایط اصلی برای تأسیس آزمایشگاه خاک و بتن چیست؟

شرایط تاسیس آزمایشگاه خاک و بتن را در سه دسته کلی شرایط پرسنلی، شرایط مالی و اداری و قانونی می‌توان خلاصه کرد.