وبلاگراه اندازی آزمایشگاه خاک

شرکت بایرمن تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی قصد دارد در این مطلب در زمینه راه اندازی آزمایشگاه خاک مطالبی ارائه نماید تا راه تاسیس آزمایشگاه را برای شما عزیزان تسهیل کرده و مسیر را سریع‌تر کند. کلیه قوانین و ضوابط سازمان نظام مهندسی و تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه خاک کمک می‌کند اطلاعات بیشتری در زمینه تاسیس آزمایشگاه مکانیک خاک داشته باشید و با دید بازتری برای راه اندازی آزمایشگاه اقدام نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره بهتر و جامع‌تر می‌توانید با کارشناسان بایرمن در تماس باشید.

راه اندازی آزمایشگاه خاک

شرکت‌های فعال در زمینه مطالعات ژئوتکنیک به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

1.شرکت‌های دارای رتبه‌بندی برای انجام پروژه‌های کشوری با بودجه دولتی. این شرکت‌ها اعتبار مورد نیاز خود را بعد از کسب شرایط لازم از معاونت راهبردی ریاست جمهوری کسب می‌کنند. شرایط لازم برای کسب این رتبه شامل موارد زیر می‌باشد:

  • دارا بودن مجموعه تجهیزات کامل مطالعات ژئوتکنیک نظیر تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات حفاری ماشینی و آزمایش های صحرائی، قابلیت ایجاد آزمایشگاه سیار برای انجام آزمایشات صحرائی و …
  • بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص و با تجربه همراه با سوابق بیمه مرتبط

2. شرکت‌های دارای رتبه‌بندی جهت پروژه‌های عمرانی شهری و غیر شهری دارای مالکیت خصوصی. این گروه رتبه خود را از معاونت وزارت مسکن، راه و شهرسازی دریافت می‌کنند. مهم‌ترین شرایط بدست آوردن چنین رتبه‌بندی همانند گروه اول یعنی

  • دارا بودن تجهیزات آزمایشگاه مناسب نظیر آزمایشگاه با سکوبندی مناسب، هود شیمیایی، سینک آزمایشگاهی، لوازم آزمایش هیدرومتری، لوازم آزمایش اندازه‌گیری حد خمیری خاک و …
  • نیروی انسانی باتجربه دارای پروانه نظام مهندسی می باشد.

با توجه به شرایط ذکر شده کسب رتبه‌بندی گروه اول دشوارتر از گروه دوم می‌باشد. البته نباید فراموش کرد تنوع پروژه‌های گروه اول، حجم کاری و حجم ریالی قراردادهای گروه اول با گروه دوم قابل مقایسه نیست.

نکات مهم در ارتباط به تاسیس آزمایشگاه خاک

  • حتما پیش از اقدام برای راه اندازی آزمایشگاه خاک، جزئیات کامل آیین نامه مربوط به آزمایشگاه‌های خاک، تجهیزات مورد نیاز، بودجه مورد نیاز و … را مطالعه و بررسی نمایید.
  • پیش از اقدام برای خرید تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی و همچنین تجهیزات حفاری و احداث آزمایشگاه‌های صحرائی با مشاوره تخصصی افراد باتجربه و شرکت‌های فعال در زمینه تاسیس آزمایشگاه بهره‌گیری نمایید.
  • حتما از متخصصین و فارغ التحصیلان مهندسی عمران گرایش مکانیک خاک و پی که تجربه کافی در این زمینه بهره بگیرید.

شرایط راه اندازی آزمایشگاه خاک

دو دسته شرکت در زمینه خاک فعالیت می‌نمایند،

ماده 1-1: شرکت‌های خدمات فنی آزمایشگاهی

شرکت ‌های خدمات فنی آزمایشگاهی به اشخاصی حقوقی اطلاق می شود که  به انجام کلیه آزمایش‌های خاک، بتن، مصالح، سازه ای، تأسيسات مكانيكی و برقی در ساخت و ساز مشغول می باشند. این شرکت‌ها باید عضو حقوقی سازمان نظام مهندسی ساختمان باشند. مدیرعامل این شرکت‌ها باید پروانه اشتغال به کار مهندسی ساختمان حداقل در پایه مورد درخواست داشته باشد و همچنین مدرک تحصیلی وی در یک رشته مرتبط باشد.

ماده 1-2: شرکت‌های فنی آزمایشگاهی

شرکت‌های فنی آزمایشگاهی به اشخاص حقوقی اطلاق می‌شود که دارای پروانه اشتغال به کار در امور آزمایشگاهی براساس ضوابط و دستورالعمل‌های لازم از وزارت مسکن و شهرسازی باشند.

ثبت شرکت

برای راه اندازی آزمایشگاه خاک و بتن، ابتدا باید شرکت بوسیله یکی از صور مندرج در قانون تجارت در اداره ثبت شرکت‌ها، ثبت شده باشد و تاسیس آن در روزنامه رسمی آگهی شده باشد. برای ثبت شرکت حتما باید موضوع فعالیت شرکت “انجام و ارائه خدمات فنی آزمایشگاهی” ذکر شود.

ضوابط راه اندازی آزمایشگاه خاک

برای هر گرایش مورد درخواست، باید حداقل یک شخص به صورت تمام وقت حضور داشته باشد. همچنین عضو هیئت مدیره باید دارای مدرک تحصیلی متناسب با گرایش موردنظر باشد.

اعضای هیئت مدیره و شاغلین امتیازآور شرکت نباید و نمی‌توانند به صورت انفرادی از پروانه اشتغال خود در جای دیگری استفاده کنند.

محل مناسب برای احداث آزمایشگاه در نظر گرفته شود. آزمایشگاه خاک باید در طبقه همکف یا زیر زمین باشد و در حدامکان در محلی باشد که همسایگانی زیادی ندارد.

تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه خاک

وسایل و تجهیزات لازم برای راه اندازی آزمایشگاه خاک در جدول زیر ارائه شده است. امتیازدهی شرکت‌های خدمات فنی آزمایشگاه با توجه به مدرک تحصیلی و پایه پروانه اشتغال انجام می‌گردد و طبق آخرین مصوبه نظام مهندسی کشور نیازمند تجهیزات زیر می‌باشد.

برای دریافت مشاوره جهت راه اندازی آزمایشگاه خاک و مدیریت صحیح بودجه کافیست با کارشناسان بایرمن در تماس باشید. ما از صفر تا صد تاسیس آزمایشگاه همراه شما بوده و بهترین و با کیفیت ترین دستگاه و تجهیزات را برای شما فراهم می‌نماییم.