وبلاگمعرفی تجهیزات عمومی آزمایشگاه

تجهیزات عمومی آزمایشگاه شامل کلیه دستگاه‌ها و وسایلی است که در انواع آزمایشگاه‌ها نظیر آزمایشگاه پزشکی، آزمایشگاه پاتولوژی، آزمایشگاه شیمی، آزمایشگاه دانشگاهی و مدارس، آزمایشگاه صنعتی و … وجود داشته و بطور گسترده در حوزه‌های مختلف کاربرد عمومی دارند. برخی از تجهیزات عمومی آزمایشگاه و لیست تجهیزات آزمایشگاهی شامل سانتریفیوژ، هود شیمیایی، دستگاه شیکر آزمایشگاه، انکوباتور آزمایشگاهی، هیتر استیرر و … می‌باشند. در ادامه به آشنایی با وسایل آزمایشگاهی و پرکاربردترین تجهیزات عمومی آزمایشگاه می‌پردازیم.

منظور از لیست تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات عمومی آزمایشگاه چیست؟

تجهیزات عمومی آزمایشگاه شامل ابزار و لوازمی هستند که شناخت آن‌ها برای افرادی که با این محیط و آزمایش سروکار دارند، لازم و ضروری است. درواقع در آشنایی با وسایل آزمایشگاهی می‌توان گفت این تجهیزات مجموعه‌ای از ابزار و وسایل مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها هستند. دانشمندان و محققان بواسطه تجهیزات عمومی آزمایشگاه قادر به انجام پژوهش‌های تحقیقاتیشان هستند.

البته لیست تجهیزات آزمایشگاهی بسته به نوع کاربری آزمایشگاه متفاوت است. برای مثال لیست تجهیزات آزمایشگاه تشخیص طبی با دیگر آزمایشگاه‌ها متفاوت است. اما تجهیزات عمومی آزمایشگاه وسایلی هستند که عموما در تمامی آزمایشگاه‌ها براساس استانداردهای معتبر دنیا وجود دارند. در ادامه به آشنایی با وسایل آزمایشگاهی و تجهیزات عمومی آزمایشگاه خواهیم پرداخت.

سکوبندی آزمایشگاه

عمومی‌ترین بخش هر آزمایشگاه سکوبندی و میزبندی آزمایشگاه می‌باشد. بدون وجود سکوها، آزمایشگاه بی‌معنا بوده و پرسنل قادر به انجام هیچ فعالتی نخواهند بود. از این رو سکوبندی یکی از مهم‌ترین تجهیزات عمومی آزمایشگاه به شمار می‌رود. از سکوها به عنوان میزکار پرسنل، محل قرارگیری سایر تجهیزات آزمایشگاهی، محل تاسیسات و شبکه لوله‌کشی آزمایشگاه، محل نصب سینک آزمایشگاهی و … استفاده می‌شود.

سانتریفیوژ

سانتریفیوژ یکی از تجهیزات عمومی آزمایشگاه با کارایی بالا می‌باشد و در بسیاری از آزمایشگاه‌های پزشکی کاربرد دارد. این دستگاه با نیروی گریز از مرکز فعالیت می‌کند و برای جداسازی اجزای یک محلول از هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این‌رو این دستگاه برای مواردی نظیر:

  • جداسازی سرم
  • آماده‌سازی فیلترهای فاقد پروتئین
  • ته نشین کردن ادرار

و … کاربرد دارد. برای کار با سانتریفیوژ می‌توان قدرت و زمان آن را توسط درجات مختلفی که روی دستگاه درج شده، تنظیم کرد. یکی از نکات مهمی که هنگام خرید سانتریفیوژ باید به آن توجه نمایید نیروی این دستگاه می‌باشد که باید متناسب با کارتان سانتریفیوژ با نیروی مناسب تهیه نمایید.

نکات کار با سانتیفیوژ آزمایشگاهی

  • نمونه‌ها باید به صورت بالانس درون دستگاه قرار گیرند. در صورت بی‌توجهی به این موضوع هم دستگاه آسیب می‌بیند و هم مواد درون لوله به خوبی ته‌نشین نمی‌شوند.
  • دستگاهی خریداری نمایید که دارای درب حفاظتی باشد.
  • درب دستگاه در حال کار کردن نباید به صورت اتوماتیک باز شود.
  • دستگاه باید دارای هشدار دهنده باشد تا در زمانی که دستگاه در حال چرخش است در صورت باز بودن درب یا عدم توازن دستگاه به اپراتور هشدار دهد.
  • دستگاه حتما باید دارای تایمر و سرعت‌سنج باشد.
  • صدای تولید شده توسط دستگاه نباید بیش از 70 دسیبل باشد.

کوره آزمایشگاهی، تجهیزات عمومی آزمایشگاه

یکی از تجهیزاتی که در میان سایر تجهیزات کاربرد گسترده‌ای دارد، کوره آزمایشگاهی می‌باشد. این دستگاه برای کار در نواحی دمایی مختلف طراحی شده است. ویژگی‌ کوره آزمایشگاهی توسط کیفیت، مقاومت عایق یا قابلیت دمایی عناصر گرما دهنده آن، تعیین می‌گردد.

به میزانی که دمای کوره بیشتر باشد، با توجه به افزایش کیفیت و مقاومت آن، قیمت دستگاه نیز افزایش می‌یابد. تقریبا اکثر کوره‌های آزمایشگاهی از طریق کنترلرهای دیجیتالی بکار گرفته می‌شوند. از این‌رو زمان نگهداری و سرعت خنک‌سازی کوره طیف وسیعی را پوشش می‌دهد.

هود آزمایشگاهی

هود آزمایشگاهی یکی از تجهیزات عمومی آزمایشگاه می‌باشد. هودها جهت کنترل ذرات موجود در هوا کابرد دارند. فعالیت‌هایی نظیر کشت میکروب (میکروب‌شناسی)، تهیه اسید و بسیاری فعالیت‌های دیگر موجب تولید سانتریفیوژ آئروسل یا ذرات معلق در هوا می‌شود که بیماری‌های زیادی برای پرسنل به همراه دارد از این رو از هودهای آزمایشگاهی ایمن برای جداسازی ذرات معلق در هوا و خروج آنها از فضای آزمایشگاه استفاده می‌شود.

در واقع می‌توان گفت وظیفه اصلی هود شیمایی و سایر لوازم آزمایشگاهی حفاظت از پرسنلی است که با مواد عفونی سروکار دارند و نمونه‌های مختلف را تجزیه می‌کنند. در مراکز تحقیقاتی برای جلوگیری از انتشار سم حاصل از کار با انگل‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها(پاتوژن‌ها)، کشت‌های سلولی و سایر فعالیت‌هایی که همراه با تولید مواد آلاینده هستند از هود آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

PH متر

PH متر دستگاهی دیجیتالی مجهز به یک الکترود به عنوان شناساگر PH می‌باشد و یکی از تجهیزات عمومی آزمایشگاه به شمار می‌رود. دستگاه PH متر برای بررسی و اندازه‌ گیری غلظت یون‌های هیدروژن در محلول مورد استفاده قرار می‌گیرد و غلظت مواد اسیدی و بازی را عددی بین 0 تا 14 اندازه‌گیری می‌کند. غلظت مواد توسط پتانسیومتر بررسی می‌شود که تغییرات پتانسیل‌های الکتریکی الکترودها را اندازه‌گیری می‌کند.

سینک آزمایشگاهی

سینک‌ها از اجزای جدانشدنی آزمایشگاه‌ها هستند و در متریال‌های مختلف نظیر رزین اپوکسی، فولاد ضدزنگ، پلی اولفین و … موجود می باشند که با توجه به نوع کاربری آزمایشگاه و نظر کارفرما تهیه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. سینک‌های آزمایشگاهی به دو صورت روکار (drop-in) و توکار (undemount) طراحی می‌شوند. سینک آزمایشگاهی که بیش از هر نوع دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد از جنس رزین اپوکسی و به صورت drop-in می‌باشد. این متریال علاوه بر مقاومت بالا در برابر مواد اسیدی و شیمیایی، مقاومت در برابر ضربه و خش و …، دارای قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه‌ای می‌باشد.

خرید تجهیزات عمومی آزمایشگاه از بایرمن

شرکت بایرمن سال‌های متمادی در زمینه طراحی و راه‌اندازی آزمایشگاه، میزبندی و کابینت بندی آزمایشگاه فعالیت داشته و به کارفرمایان و متصدیان آزمایشگاه مشاوره رایگان ارائه می‌نماید. همچنین در زمینه ساخت و فروش انواع تجهیزات آزمایشگاهی فعالیت داشته و کلیه دستگاه‌ها و وسایل آزمایشگاهی را با بهترین قیمت به شما عزیزان ارائه می‌نماید.

دیگر تجهیزات عمومی آزمایشگاه کدام است؟

علاوه بر موارد گفته شده در بالا هات پلیت، پمپ خلا، سمپلر آزمایشگاهی، همزن، آب مقطرگیری، فیبر خام، روتاتور آزمایشگاهی، ترازوی آزمایشگاهی و … از دیگر تجهیزات عمومی آزمایشگاه به حساب می‌آیند.