وبلاگنگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی

یکی از مهمترین مواردی که در آزمایشگاه های مختلف باید به آن توجه ویژه‌ای شود، نگهداری از تجهیزات آزمایشگاه می‌باشد. زیرا عموما برای خرید این تجهیزات هزینه زیادی صرف شده و در صورتی که بطور صحیح و اصولی استفاده و نگهداری نشود، کارفرما را با هزینه‌های زیاد تعمیرات و سرویس‌دهی مجدد مواجه خواهد کرد. از این رو روش‌های صحیح استفاده از این تجهیزات، روش‌های نگهداری و مواردی که می ‌تواند موجب آسیب دیدن این تجهیزات گردد باید به پرسنل و کارکنان آزمایشگاه آموزش داده شود. بدین ترتیب شرایط را می‌توان به گونه‌ای تغییر داد که انواع تجهیزات آزمایشگاهی در بهترین شرایط نگهداری و استفاده شوند. بنابراین کارایی و عمر تجهیزات آزمایشگاه افزایش پیدا خواهد کرد. در ادامه این مطلب از وب سایت بایرمن  به شیوه نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی اشاره می‌کنیم.

خدمات سرویس و نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی

شرکت‌های تولید کننده و ارائه کننده انواع تجهیزات آزمایشگاهی نظیر موارد زیر، قرار داد خود با آزمایشگاه، کلیه خدات سرویس و نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی را ارائه می‌نمایند:

این شرکت‎‌ها با انجام بازرسی‌های دوره‌ای ماهانه، فصلی و یا سالانه انواع تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاهی اقدامات لازم برای عیب یابی، رفع کاهش کارایی این تجهیزات و نیز سرویس‌دهی آنها را انجام می‌دهند. به این ترتیب با انجام بررسی‌های دوره‌ای عمر مفید دستگاه‌ها و تجهیزات افزایش خواهد یافت. بنابراین با بررسی دقیق و به موقع و کشف و رفع نقص‌های کوچک، می‌توان شرایط دستگاه و تجهیزات را بهبود بخشید. در حالی که سهل انگاری در سرویس و عیب‌یابی تجهیزات نه تنها موجب گسترش مشکلات و معایب دستگاه ها و تجهیزات می‌گردد. بلکه هزینه‌های زیادی برای تعمیر، سرویس و نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی به همراه خواهد داشت. همچنین عمر مفید وسایل و تجهیزات را نیز کاهش می‌یابد.

شیوه نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی

برای عمر مفید انواع تجهیزات آزمایشگاهی باید به صورت صحیح از آنها نگهداری شود. در ادامه به بررسی نکات نگهداری صحیح از تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرده‌ایم:

ضد عفونی و استرلیزه تجهیزات آزمایشگاهی

برای جلوگیری از آلودگی و ایجاد نتایج درست آزمایش، ضد عفونی صحیح تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاه از اهمیت بالایی برخورددار است.

تمیز کردن ظروف شیشه‌ای آزمایشگاه از نکات نگهداری صحیح از تجهیزات آزمایشگاهی

در آزمایشگاه‌ها، ضد عفونی کردن ظروف شیشه‌ای از اهمیت بالایی برخورددار است. چراکه آلودگی در ظروف باعث نتایج اشتباه آزمایش خواهد شد. ظروف شیشه‌ای باید از هرگونه چربی و آلاینده پاک باشند. در زمان اندازه گیری اگر ظروف تمیز نباشد، چربی‌ها مانع از چسبیدگی یکنواخت مایع به دیواره می‌شوند که همین امر موجب بروز خطا در اندازه گیری حجم خواهد شد. برای شستشوی این ظروف از شوینده‌های مخصوص مانند آلکونوکس یا لیکویینوکس استفاده می‌شود. در ابتدا باید تجهیزات آزمایشگاهی با محلول مناسب شسته شده و سپس چندین بار با آب مقطر و در آخر با آب دیونیزه شسته شود.

خشک کردن ظروف شیشه‌ای برای عمر مفید تجهیزات آزمایشگاهی

به هیچ عنوان نباید با حوله‌های کاغذی و یا با استفاده از هوای پرفشار، ظروف آزمایشگاهی را خشک کنید. چراکه در این روش‌ها ممکن است فیبر و ناخالصی به محلول منتقل شود و آن را آلوده کند. ظروف شیشه‌ای باید در قفسه و یا کمد آزمایشگاهی به صورت خود به خود خشک شوند.

پرسنل در قبال نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی چه وظایفی دارند؟

پرسنل آزمایشگاه‌ها مهم‌ترین وظایف را در زمان نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی دارند. چراکه این افراد به طور مستقیم و روزانه از این تجهیزات و دستگاه‌ها استفاده می‌نمایند. به همین دلیل پرسنل موظف هستند در صورت کوچکترین مسئله و مشکلی برای تجهیزات، مسئول آزمایشگاه مطلع سازند تا در اولین فرصت نسبت به رفع مشکل اقدام گردد.  زمانی که عیوب دستگاه‌ها از پایه و قبل از گسترش آن برطرف شود، هزینه ناچیزی به دنبال خواهد داشت. اما با گسترش خرابی، هزینه‌های تعمیرات و سرویس تجهیزات آزمایشگاهی بیشتر خواهد شد. حتی ممکن است در برخی موارد، آن دستگاه‌ها کارایی خود را از دست بدهند. بنابراین پرسنل آزمایشگاه باید هوشمندانه عمل کنند و در حفظ و نگهداری از تجهیزات در آزمایشگاه کوشا باشند. به این ترتیب کارفرما مجبور به تعویض و خرید دستگاه جایگزین نخواهد بود.

بنابراین پرسنل باید روش‌‌های نگهداری صحیح از تجهیزات آزمایشگاهی را فرا بگیرند تا در صورت بروز هرگونه مشکل یا حادثه قادر به انجام اقدامات لازم تا زمان رسیدن تعمیرکار و سرویس کار باشند. علاوه بر مراقبت پرسنل از تجهیزات آزمایشگاه، شرکت ارائه کننده دستگاه و تجهیزات باید سریعا کارشناس را به محل آزمایشگاه اعزام کند و یا با انتقال دستگاه به کارگاهاقدام به رفع مشکل و راه اندازی مجدد دستگاه‌ها نماید.

وظایف کارفرما در قبال نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی

کارفرما نیز مسئول نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی خود می‌باشد و از اقداماتی که باید برای نگهداری بهتر تجهیزات انجام دهد استخدام پرسنل دلسوز و آموزش آنها برای حفظ و نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی می‌باشد. همچنین در صورتیکه کارفرما گزارشی مبنی بر عملکرد نادرست دستگاه ها و تجهیزات دریافت نماید باید اسرع وقت نسبت به پیگیری در مورد عیب‌یابی، تعمیر، سرویس یا تعویض دستگاه مد نظر اقدام نماید.

همانطور که می‌دانید برای احداث یک آزمایشگاه باید هزینه‌های زیادی باید صرف شود، حتی برخی از ‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی نیز از کشورهای خارجی وارد می‌شوند زیرا امکان تولید برخی از این دستگاه‌ها در داخل کشور وجود ندارد از این رو هزینه زیادی برای واردات آنها پرداخته می‌شود. از این رو کاملا منطقی و عاقلانه است که بروز هرگونه مشکل در عملکرد دستگاه‌ها و ایجاد کوچکترین نقص در تجهیزات آزمایشگاهی همچون فیوم هودها یا انواع تجهیزات پزشکی باید سریعا رفع گردد تا مشکل بزرگتر و وخیم‌تر نشود.

خدمات مدیریت آزمایشگاه

شرکت بایرمن دارای سال‌ها تخصص و تجربه در چارچوب قراردادهای تعریف شده می‌باشد و اکنون آمادگی پذیرش مسئولیت رفع نیازهای آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی را با اطمینان اعلام می‌دارد. این شرکت با تامین منابع تجهیزاتی مورد نیاز آزمایشگاه‌ها در راستای ارتقا کیفیت خدمات و فعالیت‌ها به کاهش هزینه‌های نهایی در جهت منافع مادی و معنوی سهامداران آزمایشگاه نیز توجه ویژه‌ای دارد.شرکت بایرمن مسئولیت آزمایشگاه با تامین کامل تجهیزات را برعهده داشته و اغلب کارفرمایان تمایل دارند تا موارد زیر را به صورت کامل بر عهده این شرکت بگذارند:

  • مدیریت اجرایی و مالی آزمایشگاه
  • تامین و بروز رسانی تجهیزات آزمایشگاهی
  • تامین مواد مصرفی و مورد نیاز آزمایشگاه

در این راستا شرکت بایرمن کلیه نیازهای مالی و تجهیزاتی آزمایشگاه را تامین و مدیریت می‌نماید. بنابراین سهامداران و مدیران آزمایشگاه‌ها را کمترین ریسک و بیشترین بازدهی را خواهند داشت. در صورتی که کارفرما تمایل به واگذاری مدیریت تجهیزات و منابع آزمایشگاهی به شرکت را ندارد، مسئولیت بروزرسانی و تامین دستگاه‌ها و تجهیزات جدید بر عهده خود کارفرما خواهد بود.

خدمات مشاوره نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی

از دیگر خدمات شرکت بایرمن در کنار تامین تجهیزات، ارائه خدمات مشاوره در زمینه راه اندازی، تعمیر، سرویس و نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی می‌باشد که توسط کارشناسان باتجربه و متعهد به کارفرمایان ارائه می‌گردد. برای راه اندازی یک آزمایشگاه از مرحله ابتدایی احداث آزمایشگاه نیز می‌توانید با شرکت بایرمن تماس بگیرید. این شرکت با  وجود نیروهای زبده و متخصص اعم از مهندسین و تکنسین های آموزش دیده کلیه خدمات مربوطه زیر را ارائه می‌دهد و آماده عقد قرارداد با مراکز آزمایشگاهی و درمانی در سراسر کشور می‌باشد :

  • نصب و راه اندازی دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی
  • آموزش و پشتیبانی از دستگاه ها و تجهیزات
  • سرویس، تعمیرات و نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی

در صورتی که به اطلاعات بیشتری نیاز دارید کافیست با بایرمن تماس بگیرید.