هود بازویی یا هود مفصلی انتخابی ایده‌آل و بسیار مناسب برای آزمایشگاه‌هایی است که محل تولید آلودگی در آنها ثابت نمی‌باشد و باید بتوان هود را به‌صورت متغیر جابجا نمود.

همچنین در بسیاری از فعالیت‌های صنعتی امکان نصب هود آزمایشگاهی ثابت وجود ندارد زیرا فضای فیزیکی کارگاه به گونه ای است که نصب تجهیزات ثابت مانع انجام برخی از عملیات کارگاهی نظیر حرکت جرثقیل سقفی می‌گردد و امکان نصب هود موضعی ثابت را نمی‌دهد.

در این شرایط می‌توان با استفاده از هودهای بازویی متحرک، کنترل آلودگی را به نحو مطلوب انجام داد و در زمان لازم، هود را کنار کشید تا مانع سایر فعالیت‌های کارگاهی نگردد.
هود بازویی نوعی فیوم هود است که برای تهویه دود، گاز و بخارات حاصل از مواد شیمیایی خطرناک مانند اسیدها، قلیاها و حلال‌های مورد استفاده در داخل هود شیمی بکار گرفته می‌شود و بدین ترتیب از کاربر و محیط آزمایشگاه در برابر چنین آلودگی‌هایی محافظت می‌کند.
بایرمن هودهای بازویی را عموما از شرکت Fumex سوئد تهیه می کند.

مشخصات هود مفصلی

هود مفصلی دارای یک کلاهک متصل به یک بازوی متحرک است که چرخش و جابجایی آن با کمک چند مفصل اغلب با قابلیت چرخش 360 درجه و خم شدگی 90 درجه انجام میشود و این امکان را به کاربر میدهد که بر اساس موقعیت آزمایش، هود را تنظیم نماید.

از جمله تجهیزات اضافی در این هود براکت های مخصوص نصب (سقفی، دیواری، زمینی یا میزی)، دکمه‌های مخصوص روشن و خاموش کردن فن و گاهی چراغ می‌باشد.
از شاخص‌های معرفی این هودها، جنس و طول بازو و لوله، قطر لوله، نوع و ابعاد کلاهک، نوع و جنس مفاصل و نیز نوع کاربری هود می‌باشد.

انواع هود مفصلی

این هود بطور کلی به دو دسته صنعتی و آزمایشگاهی طبقه‌بندی می‌شود.

هود بازویی آزمایشگاهی

هود بازویی آزمایشگاهی برای آزمایشگاه‌های دارویی، مدارس، دانشگاه، بیمارستان، صنایع الکتریکی، لحیم کاری و سالن های آرایش کاربرد دارند.
برخی از این نوع هود بازویی قابلیت اضافه شدن به سایر سیستم‌های تهویه داخل آزمایشگاه مانند سایر فیوم هودها را دارند.

انواع هود بازویی آزمایشگاهی

این هود ساخت شرکت Fumex دارای 5 نوع اصلی است که بر اساس جنس بازوها، مفاصل، کلاهک و نیز کاربرد متفاوت می باشند.

هود بازویی صنعتی

هود بازویی صنعتی با بالاترین کیفیت در محیط‌های صنعتی مانند جوشکاری صنعتی و ساخت ماشین‌آلات که حجم آلاینده‌ها بالا می‌باشد، استفاده می‌شود.
این هودها بر اساس جنس، طول و قطر بازو همچنین جنس کلاهک و نوع آلاینده‌ها طبقه‌بندی می‌شوند.
از مشخصات بارز این هودها قدرت مکش بسیار بالا، افت فشار بسیار کم در طول بازو، و در برخی انواع آن، مقاومت بالا در برابر حرارت، عدم ایجاد الکتریسیته ساکن و نیز خاصیت ضد انفجار می‌باشد.

انواع هود بازویی صنعتی

شرکت Fumex دارای 11 نوع هود بازویی صنعتی می باشد.