وبلاگدستگاه آب مقطرگیری آزمایشگاهی چیست؟

دستگاه آب مقطرگیری یا دستگاه تقطیر آزمایشگاهی برای خالص‌سازی آب و تصفیه آن توسط فرایند تقطیر بکار می‌رود. این دستگاه در آزمایشگاه‌های عمومی، پزشکی، صنعتی، و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طرز کار دستگاه آب مقطر گیری بدین صورت است که آب ناخالص را در ابتدا جوشانده و سپس آب تغلیظ شده در ظرفی جداگانه بدست می‌آید. در طی این فرایند بیشتر از 95 درصد ناخالصی‌های آب نظیر سولفات، سدیم، آرسنیک، نیترات، مواد آلی، میکروارگانیسم‌ها، باکتری‌ها، آلاینده‌های زیستی و ویروس‌ها از آب حذف می‌گردند . آبی خالص بدست خواهد آمد. این دستگاه در مدل‌های دستگاه آب مقطر گیری ساده، ساخت دستگاه آب مقطر گیری خانگی، دستگاه آب مقطر گیری صنعتی، دستگاه آب مقطر گیری یک بار تقطیر و دوبار و دستگاه آب مقطرگیری آزمایشگاهی و … موجود است. در ادامه این مطلب از وبسایت بایرمن به تعریف دستگاه آب مقطر گیری، مزایا، معایب و کاربردهای آن در آزمایشگاه‌ها می‌پردازیم.

دستگاه آب مقطر گیری چیست ؟

دستگاه آب مقطرگیری وسیله‌ای است که دز آزمایشگاه‌ها برای از بین بردن آلاینده‌های موجود در آب که قادر به تبخیر نیستند و باید از آب جدا شوند، استفاده می‌شود. این دستگاه برای تهیه آب مقطر یا خالص در آزمایشگاه‌ها بوسیله فرایند تقطیر و جوشاندن آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. تهیه آب مقطر و خالص آمایشگاهی یکی از پارامترهای مهم در فرایند آزمایشات به شمار می‌رود. دستگاه آب مقطرگیری تمام اتوماتیک با ظرفیت‌های متنوع برای تهیه آب مقطر با خلوص 10 الی 2 میکرو زیمنس موجود است. این دستگاه دارای انواع مختلفی است که در ادامه به کاربردهای آن می‌پردازیم.

انواع دستگاه آب مقطر گیری ساده

در زیر به انواع مختلفی از این دستگاه که در بازار موجود است اشاره می‌کنیم:

دستگاه آب مقطر گیری یک بار تقطیر

در این دستگاه فرایند تقطیر و تبخیر آب فقط در یک مرحله انجام می‌شود. بدنه این دستگاه از فولاد ضدزنگ ساخته شده است. معمولا کارخانجات سازنده ظرفیت 4 لیتر را برای این دستگاه درنظر می‌گیرند.

دستگاه آب مقطر گیری دو بار تقطیر

دستگاه‌های دوبار تقطیر بدون مخزن ذخیره‌سازی هستند. بنابراین روند خالص‌سازی آب در دو مرحله انجام خواهد شد. در مرحله اول کندانسور از جنس فولادضدزنگ بوده و در مرحله دوم از جنس شیشه می‌باشد. این نوع دستگاه قادر است آبی با درجه خلوص بالا حاصل کند. اما برای خنک‌سازی کندانسور به آب بیشتری نیاز دارد.

دستگاه دیونایزر یا آب یونیزه ساز

دستگاه دیونایزر پس از عبور آب، آبی یونیزه تولید می‌کند. روند یونیزه‌سازی آب در این دستگاه بدین صورت است که با عبور آب از آن، یون‌های آب جدا شده و مایعی بدون ناخالصی حاصل می‌گردد. لازم به ذکر است این دستگاه فرایند حذف یون‌ها را به طور کامل انجام نمی‌دهد. بنابراین اگر شما به درجه خلوص بالایی از آب نیاز دارید باید از نوع دیگر با قیمتی گرانتر استفاده کنید.

دستگاه جریان بالا

این نوع دستگاه‌ها  در هر دقیقه قادر به تولید 40 لیتر آب مقطر هستند. از دستگاه‌های تقطیر آب جریان بالا برای حذف آلودگی‌های آب با جریان بالا و یون زدایی آب شرب استفاده می‌شود. لازم به ذکر است قیمت دستگاه آب مقطر گیری آزمایشگاه از این نوع نسبت به مدل‌های قبلی بیشتر است.

دستگاه آب مقطرسازی فوق خالص

این دستگاه به‌منظور تهیه آب فوق خالص بدون هیچ‌گونه ناخالصی، آلودگی شیمیایی، باکتری و … بکار می‌رود. از دستگاه آب فوق خالص در کارخانجات تولید محصولات شیمایی و آزمایشگاه‌های صنعتی استفاده می‌شود. رسیدگی و سرویس این دستگاه‌ها دشوار است اما قادر به تولید آبی با درجه خلوص بسیار بالا می‌باشد.

کاربردهای دستگاه آب مقطرگیری

این دستگاه دارای کاربردهای رایجی است که در زیر به برخی از آن اشاره می‌کنیم:

ساخت دستگاه آب مقطر گیری خانگی

از دستگاه‌های خانگی برای اطمینان از تمیز بودن آب آشامیدن استفاده می‌شود. این دستگاه راهکاری موثر به‌منظور تصفیه آب برای مصرف روزانه، پخت و پز و … می‌باشد. در دفاتر و ادارجات نیز از این مدل دستگاه برای تامین آب آشامیدن کارکنان استفاده می‌شود.

دستگاه آب مقطرگیری آزمایشگاهی

دستگاه‌های تقطیر آب در آزمایشگاه‌ها همانند سایر لوازم آزمایشگاهی نظیر روتاتور آزمایشگاهی، بن ماری آزمایشگاهی، دستگاه التراسونیک آزمایشگاهی و … ضروری هستند. این دستگاه برای تولید آبی با درجه خلوص بالا برای انجام آزمایش‌های علمی و … استفاده می‌شود. اغلب این دستگاه‌ها با دیگر سیستم‌های تصفیه آب نظیر سیستم‌های اسمز معکوس برای اطمینان از عاری بودن آب از آلاینده بکار می‌روند.

بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی:

از دستگاه‌های تقطیر آب در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها برای تامین آب آشامیدن تمیز و مطمئن برای بیماران و کارکنان استفاده می‌شود. همچنین برای مقاصد پزشکی و مراقبت از زخم نیز این دستگاه بکار می‌رود.

مکان‌های دورافتاده:

در اغلب مکان‌های دور افتاده که دسترسی به آب آشامیدن محدود است استفاده از این دستگاه‌ها راه حلی موثر برای تصفیه آب می‌باشد.

بلایای طبیعی:

از این دستگاه‌ها در زمان بروز بلایای طبیعی نطیر زلزله، طوفان و سیل، برای تامین آب آشامیدن پاکیزه در هنگام قطعی آب استفاده می‌شود.

خودرو:

از فرایند تقطیر آب در افزایش جریان الکتریکی در باتری‌های سرب اسیدی استفاده می‌شود. همچنین در جهت رقیق‌سازی مایع خنک‌کننده رادیاتور نیز گزینه مناسبی است.

از دیگر کاربردهای این دستگاه‌ می‌توان به تولید انواع مکمل‌ها، مواد بیولوژی، شستشوی شیشه آلات آزمایشگاهی و استرلیزاسیون و … اشاره کرد.

ترکیباتی که توسط دستگاه تقطیر آب حذف می‌گردند کدامند؟

دستگاه آب مقطرگیری قادر به حذف و جداسازی ترکیبات زیر است:

  • تفکیک نمک‎‌ها و ترکیبات آلی
  • آلاینده‌هایی نظیر نیترات، آرسنیک، آهن و …
  • فلزات سنگین و سرب
  • میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا، ویروس‌ها و باکتری‌ها
  • مواد معدنی که باعث افزایش سختی آب می‌شوند.
  • کلری که به‌منظور استریل کردن آب به آن اضافه می‌شود و بوی نامطبوعی به دنبال دارد.

طرز کار دستگاه آب مقطر گیری

فرایند تقطیر آب در دستگاه آب مقطرگیری عملیات ساده‌ای است که بوسیله آن می‌توان دو مایع مختلف با نقطه جوش‌های متفاوت را جداسازی کرد. روند این فرایند بدین صورت است که طی عملیات تقطیر در ابتدا دمای مایع تا رسیدن به نقطه جوش آن بالا می‌رود. پس از رسیده به نقطه جوش مایع، تبخیر آن آغاز می‌شود. بخارات حاصل از تبخیر مایع از لوله‌هایی که دمای پایینی دارند عبور می‌کنند تا دمای آن‌های کم شود و سپس دوباره به مایع تبدیل شوند. پس از تکمیل شدن فرایند تبخیر مایع با نقطه جوش پایین، ناخالصی‌های آب در ته ظرف جمع می‌شوند.

مزایای استفاده از دستگاه تقطیر آب

استفاده از دستگاه آب مقطرگیری مزایای فراوانی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

سهولت کاربرد

روند کار با این دستگاه بررخلاف سایر سیستم‌های پیچیده تصفیه آب مثل انواع آب شیرین‌کن‌های صنعتی و … آسان است. نصب این دستگاه‌ها نیز در کوتاهترین زمان و با سرعت بالا انجام می‌گیرد.

خلوص آب بالا

آب مقطری حاصل از این دستگاه‌ها دارای درجه خلوص بالایی است و عاری از میکروب و مواد معدنی می‌باشد. زیرا این ابزارهای آزمایشگاهی قادرند انواع فلزات سنگین، نمک‌ها و آلاینده‌ها را از آب جدا کرده و آبی خالص ایجاد کنند.

بازگشت فوری سرمایه

اگرچه قیمت دستگاه آب مقطر گیری آزمایشگاه بالاست اما این دستگاه‌ها قادر به بازگشت سریع سرمایه هستند. چراکه آب مقطر تولید شده با این دستگاه‌ها ارزان‌تر از خرید آن می‌باشد.

معایب دستگاه‌های تقطیر آب

از معایب دستگاه آب مقطرگیری می‌توان به تغییر طعم آب به سبب حذف مواد معدنی اشاره کرد. همچنین به سبب روشن بودن این دستگاه‌ها در ساعات طولانی مصرف انرژی آن‌ها نیز بالاست. زمانبر بودن پروسه تقطیر آب نیز از معایب دیگر این دستگاه‌هاست.

قیمت دستگاه آب مقطرگیری آزمایشگاهی

سارنده‌های این دستگاه‌ها، فروش دستگاه آب مقطرگیری را در انواع مختلف، سایز و ظرفیت‌های متنوعی ارائه نموده‌اند. از این رو
قیمت دستگاه آب مقطر گیری صنعتی، قیمت دستگاه آب مقطر گیری دو بار تقطیر، قیمت دستگاه آب مقطر گیری خانگی و… با هم متفاوت است. برای نمونه دستگاه دوبار تقطیر دارای قیمت بیشتری نسبت به دستگاه یکبار تقطیر است. پارامترهایی نظیر امکانات، قابلیت‌های دستگاه، نوع کاربرد، کیفیت و ظرفیت آن نیز در تعیین قیمت این دستگاه‌ها تاثیرگذارند. همچنین دستگاه‌های تولید شده در داخل کشور نسبت به نمونه ساخته شده در خارج، قیمت مناسب‌تری دارند. اگر شما قصد خرید این دستگاه را با قیمت مناسب‌تری دارید، خرید دستگاه آب مقطر گیری دست دوم نیز گزینه مناسبی است.

آیا می‌توان از آب فاضلاب در دستگاه آب مقطرگیری استفاده نمود؟

امکان استفاده از آب فاضلاب در دستگاه مقطرسازی وجود دارد اما به دلیل زمانبر بودن، افزایش مصرف برق و کاهش عمر دستگاه توصیه نمی‌شود.

مقطرسازی آب توسط دستگاه آب مقطرگیری چقدر زمان نیاز دارد؟

فرایند تقطیر آب بوسیله این دستگاه‌ها به دلیل تولید آب مقطر به صورت قطره‌ای به 4 الی 6 ساعت زمان نیاز دارد.

آیا تنها جوشاندن آب موجب تولید آب مقطر می‌شود؟

خیر. جوشاندن آب تنها پاتوژن‌های مضر آن را از بین می‌برد اما نمی‌تواند ناخالصی‌های موجود در آب شهری را حدف کند.