وبلاگمیکسر میله ای آزمایشگاهی یا انواع همزن مکانیکی چیست؟

میکسر میله ای آزمایشگاهی نوعی دستگاه آزمایشگاهی است که جهت مخلوط کردن و همزدن نمونه‌های آزمایشی و تولید مواد مختلف در انواع آزمایشگاه‌ها بکار می‌رود. انواع همزن های مکانیکی شامل یک محفظه مخصوص و دو میله است که میله‌ها در درون محفظه به صورت متقابل حرکت کرده و مواد را به خوبی ترکیب می‌کنند. این وسیله انواع محلول‌ها با ویسکوزیته متوسط و بالا را با هر قدرت و خاصیت اسیدی باهم مخلوط می‌کنند. بعلاوه میکسرهای میله‌ای فول دیجیتال هستند و دارای قابلیت همزدن 60 لیتر آب در دقیقه و تایمر بی نهایت می‌باشند.

از انواع همزن های مکانیکی در انواع آزمایشگاه‌های پزشکی و شیمی و تولیدی برای هم زدن انواع محلول‌ها استفاده می‌شود. داشتن نشانگر دیجیتال در این نوع دستگاه‌ها سبب کنترل و تعیین دقیق تعداد دور بر دقیقه همزدن محلول می‌شود. در ادامه این مطلب از وب سایت بایرمن بیشتر به اینکه همزن مکانیکی چیست و کاربردهای میکسر میله ای آزمایشگاهی خواهیم پرداخت.

میکسر میله ای آزمایشگاهی چیست؟

میکسر میله ای آزمایشگاهی نوعی دستگاه ازمایشگاهی نظیر سمپلر آزمایشگاهی، پیپت، کووت آزمایشگاهی و روتاتور و … است که جهت تهیه محلول‌ها و نمونه‌های آزمایشگاهی و تولید مواد گوناگون در آزمایشگاه‌ها کاربرد دارد. این دستگاه دارای یک محفظه و میله برای حرکت در آن است. همزن مکانیکی آزمایشگاهی امکان مخلوط کردن انواع مواد را با ویسکوزیته و دانسیته متفاوت با هم را فراهم می‌کند. میله این دستگاه سرعت‌های مختلفی دارد که توسط کاربر قابل تنظیم است. همچنین ظرفیت محفظه مخلوط کننده آن هم متغیر می‌باشد. میکسر میله ای آزمایشگاهی معمولا در صنایع داروسازی، شیمیایی، پلیمر و صنایع غذایی و … برای تولید مواد باکیفیت و تهیه نمونه‌ها بکار می‌رود.

انواع همزن های مکانیکی چیست؟

همزن مکانیکی یا میکسر میله ای آزمایشگاهی براساس سرعت میله، ظرفیت و کنترل دما دارای انواع گوناگونی هستند. در ادامه به انواع همزن های مکانیکی خواهیم پرداخت:

همزن مکانیکی دستی

این نوع میکسر دارای ظرفیت کمی است و کوچکترین نوع میکسر به شمار می‌رود. همزن مکانیکی دستی یا همزن آزمایشگاهی دستی با امکان کنترل به صورت دستی در آزمایشگاه های موچک بکار می رود.

همزن مکانیکی صنعتی

این نوع میکسر دارای اندازه بزرگ و ظرفیت بالایی است و کاربردی صنعتی دارد. دما و سرعت همزن مکانیکی صنعتی قابل تنطیم می‌باشد.

میکسر میله ای الکتریکی

این نمونه از انواع همزن های مکانیکی، دارای کنترل الکتریکی و ظرفیت ببشتری است. از طرفی سرعت میله نیز در میکسرهای الکتریکی قابل تنظیم می‌باشد.

میکسر میله ای الکتریکی با کنترل دما

در این نوع میکسرها علاوه بر سرعت میله، امکان کنترل دما نیز برای جلوگیری از تغییرات دمایی وجود دارد.

میکسرهای ویژه

این دست از میکسرها همانند میکسرهای خلا کاربردهای ویژه‌ای دارند.

ساختار میکسر میله ای آزمایشگاهی

میکسر میله ای آزمایشگاهی و انواع همزن های مکانیکی دارای اجزای زیر هستند:

  • محفظه مخلوط کن: این محفظه محل قرارگیری مواد و انجام فرآیند مخلوط کردن می‌باشد. محفطه مخلوط کن همزن مکانیکی دستی و .. معمولا از جنس فولاد ضد زنگ است تا در مقابل خوردگی مقاومت داشته باشد.
  • میله های مخلوط کن: در انواع همزن مکانیکی صنعتی و دستی و… دو میله به صورت متقابل با حرکت چرخشی سبب مخلوط شدن مواد خواهند شد.
  • سیستم کنترل سرعت: این سیستم جهت تنظیم سرعت میله‌ها و کنترل کردن فرآیند مخلوط کردن بکار می‌رود.
  • موتور: این قطعه در میکسر میله ای آزمایشگاهی وظیفه چرخاندن میله‌ها را دارد و معمولا از نوع الکتریکی می‌باشد.
  • پایه: بدنه اصلی انواع همزن های مکانیکی را تشکیل می‌دهد که دیگر اجزا روی آن قرار می‌گیرند.
  • سیستم حفاظتی: این سیستم در همزن آزمایشگاهی دستی و الکتریکی سبب جلوگیری از تماس مستقیم با قطعات محرک میکسر می‌گردد.

نحوه عملکرد انواع همزن های مکانیکی

عملکرد میکسر میله ای آزمایشگاهی بدین صورت است که مواد و نمونه‌های تحت آزمایش به همراه حلال و دیگر مواد کمکی لازم درون محفظه مخلوط کن قرار خواهند گرفت. ظرفیت این محفظه عموما از 1 تا 5 لیتر متغیر می‌باشد که مناسب جهت انجام عملیات آزمایشی در مقایس آزماشگاهی می‌باشد.

سپس موتور الکتریکی میکسر میله ای آزمایشگاهی شروع به کار می‌کند و دو میله مخلوط کن را با سرعت‌های مختلف تا 1000 دور بر دقیقه به صورت متقابل می‌چرخاند. میله‌ها به دلیل حرکت چرخشی سبب برخورد و جابجایی مواد درون محفظه خواهند شد تا به خوبی با همدیگر مخلوط شوند.

کاربر امکان تنظیم زمان و سرعت مخلوط کردن را با استفاده از سیستم کنترل سرعت خواهد داشت. بعد از به پایان رسیدن زمان تنظیم شده، محتویات درون محفظه برای آزمایش‌های بعدی آماده می‌باشند. درصورت نیاز نیز امکان تکرار مجدد عملیات مخلوط کردن برای رسیدن به مخلوط مورد نظر وجود دارد.

مزایای همزن مکانیکی

در زیر به برخی از مزایای خرید همزن آزمایشگاهی اشاره می‌کنیم:

  • امکان انجام آزمایشات تکرارپذیر با بالاترین یکنواختی
  • انجام عملیات مخلوط‌سازی با یکنواخت و دقت بالا
  • تنوع میکسر میله ای آزمایشگاهی در مدل و اندازه‌های مختلف
  • سازگاری با انواع مواد شمیایی و بیولوژیکی گوناگون
  • قابلیت کنترل سرعت میله به صورت دقیق و کنترل زمان مخلوط سازی مواد
  • دارای ظرفیت‌های گوناگون برای پاسخگویی به انواع نیازها
  • صرفه‌جویی در کارکرد و زمان بالا به نسبت به دستی
  • کنترل دمایی به‌منظور جلوگیری از تغییرات اثر حرارت
  • طراحی بدنه مقاوم و بسته برای آلودگی‌ها

معایب خرید همزن آزمایشگاهی

میکسر میله ای آزمایشگاهی همانند دیگر تجهیزات آزمایشگاهی، علی‌رغم مزایای فروانی که بدان اشاره شد، دارای معایبی نیز می‌باشد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • هزینه تعمیرات و قطعات یدکی بالا درصورت بروز هرگونه مشکل
  • احتمال بروز خطا در زمان عدم رعایت نکات ایمنی در آزمایشگاه و دستورالعمل‌های کاربردی
  • ابعاد بزرگ‌تر به نسبت دیگر تجهیزات مانند رولر میکسر آزمایشگاهی و نیاز به فضای نصب مناسب
  • به سبب احتمال ایجاد ارتعاش یا لرزش محدودیت در انجام آزمایشات حساس
  • ایجاد صدای بلند در حین کار که در محیط حساس آزمایشگاهی با اصول و روش کار در آزمایشگاه مشکل ساز است.
  • نیاز به تعمیر و نگهداری دوره‌های به سبب داشتن قطعات متحرک مکانیکی
  • نیاز به تجهیزات حمایتی از قبیل تثبیت کننده‌ها جهت جلوگیری از حرکت دستگاه درصورت تنظیم سرعت‌های بالا

کاربرد میکسر میله ای آزمایشگاهی در صنایع ساختمانی چیست؟

میکسر میله ای آزمایشگاهی یکی از تجهیزات مهم در سکوبندی آزمایشگاهی است که در صنایع ساختمانی همانند رنگ و لاستیک، سیمان و بتن همزن مکانیکی جهت مخلوط کردن مواد اولیه بکار می‌رود.

نحوه استفاده از میکسر میله ای آزمایشگاهی چیست؟

بدین منظور باید بعد از تراز دستگاه، میله نگهدارنده موتور را روی پایه نصب نموده و سپس با گیره دو میله پایه را به موتور اتصال می‌دهیم. سپس شفت همزن را با اتصال به سه نظام محکم می‌بندیم. در ادامه ظرف محلول را پر کرده و دستگاه را به برق متصل و کلید ON را می‌زنیم. با فشردن دکمه START دستگاه شروع به کار می‌کند.