وبلاگراه اندازی آزمایشگاه پاتوبیولوژی

برای راه اندازی آزمایشگاه پاتوبیولوژی متخصصان حرفه‌ای با مدارک متفاوت نظیر میکروبیولوژی، علوم آزمایشگاهی و … دور هم جمع شده‌اند تا مجموعه‌ای از آزمایشات تشخیص طبی، پاتولوژی، ژنتیک و … را انجام نمایند. درواقع آزمایشگاه پاتوبیولوژی به آزمایشگاه‎هایی می‌گویند که از نظر فضای آزمایشگاهی و دارا بودن دستگاه‌های آزمایش پیشرفته بوده و آزمایشات پاتولوژی و تشخیص طبی همزمان در آن انجام می‌گیرد. در این آزمایشگاه‌ها عوامل بیماری را تشخیص می‌دهند. اما برای راه اندازی آزمایشگاه تشخیص طبی و پاتوبیولوژی باید با شرایط تاسیس آزمایشگاه پاتوبیولوژی آشنا بوده و اقدام به دریافت مشاوره تاسیس آزمایشگاه پاتوبیولوژی، پیش نیاز ها و الزامات آن نمایید.

از شرایط تاسیس آزمایشگاه پاتوبیولوژی می‌توان به دریافت مجوز آزمایشگاه پزشکی و مدارک مربوطه، برآورد هزینه تاسیس آزمایشگاه تشخیص طبی و پاتوبیولوژی و تجهیزات مورد نیاز اشاره کرد. در ادامه به معرفی آزمایشگاه پاتوبیولوژی و تجهیزات مورد نیاز برای تاسیس این آزمایشگاه یا راه اندازی آزمایشگاه تشخیص طبی را ارائه می‌نماییم.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی

آزمایشگاه‌های پاتوبیولوژی یکی از تخصصی‌ترین مراکز تشخیص درمانی می‌باشند و نسبت به آزمایشگاه ژنتیک، تشخیص طبی، میکروب‌شناسی و … دارای بخش‌ها و فضاهای گسترده‌تری بوده و از امکانات و دستگاه‌های بیشتری بهره‌مند هستند. به عبارت دیگر به آزمایشگاه‌هایی که به دلیل گستردگی فضا و امکانات، قابلیت انجام آزمایشات پاتولوژی و آزمایشات تشخیص طبی برای بیماران را دارند، آزمایشگاه‌های پاتوبیولوژی گفته می‌شود.

پیش نیازها و الزامات برای راه اندازی آزمایشگاه پاتوبیولوژی

برای تاسیس آزمایشگاه پاتوبیولوژی فرد باید مدارک تحصیلی مرتبط داشته باشد. سپس درخواست تاسیس آزمایشگاه را اعلام و یک مسئول فنی معرفی نماید. بعد از بررسی مدارک فرد توسط سازمان مربوطه مجوز تاسیس آزمایشگاه صادر می‌گردد. به عبارت دیگر یکی از شرایط اولیه تاسیس آزمایشگاه پاتوبیولوژی حضور مسئول فنی می‌باشد. این شخص باید مدرک دکتری در رشته پاتولوژی و علوم آزمایشگاهی داشته باشد. علاوه بر آن سطح تحصیلات پرسنل نیز در این حوزه حائز اهمیت است. بعد ازتخصص نیروی انسانی قدم بعدی برای راه اندازی آزمایشگاه پاتوبیولوژی، تجهیزات استاندارد و بروز می‌باشد. متقاضیان تاسیس آزمایشگاه پزشکی، تاسیس آزمایشگاه تشخیص طبی به صورت تعاونی و آزمایشگاه‌های پاتوبیولوژی باید با شرایط تاسیس آزمایشگاه پاتوبیولوژی آشنا باشند.

شرایط تاسیس آزمایشگاه پاتوبیولوژی

  • برنامه ریزی و دریافت مشاوره تاسیس آزمایشگاه پاتوبیولوژی
  • سرمایه کافی برای خرید ملک، حقوق و … و بودجی بندی
  • تهیه تجهیزات پزشکی
  • استخدام کارمندان و پرسنل با مهارت بالا
  • کسب مجوز و اقدامات قانونی

تفاوت آزمایشگاه پاتولوژی و آزمایشگاه پاتوبیولوژی:

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مکانی برای بررسی بیماری‌های مختلف از طریق ترشحات، مایعات و گازها می‌باشند. در واقع در این آزمایشگاه‌ها دلیل و عامل اصلی بیماری تشخیص داده می‌شود و انواع تغییرات فیزیولوژیک نظیر قند خون افراد بررسی می‌شود.

در حالیکه در آزمایشگاه پاتولوژی آسیب‌های وارد شده به بافت‌ها نظیر انواع هپاتیت، سرطان‌ها و هر نوع آسیب بافتی از میکروب گرفته تا انواع آسیب‌های خونی بدن تشخیص داده می‌شود.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی از چه قسمتهایی تشکیل شده است؟

این آزمایشگاه از بخش‌هایی نظیر پذیرش، جوابدهی، نمونه گیری، بیوشیمی، هماتولوژی، آماده سازی نمونه، هورمون شناسی، بیولوژی مولکولی، الکتروفورز، قارچ شناسی، سرولوژی، ایمونولوژی، پاتولوژی، تضمین کیفیت  و … تشکیل شده است.

بخش هماتولوژی:

در بخش هماتولوژی آزمایش‌هایی نظیر CBC و  ESR، PTT، PT گروه خون، شمارش رتیکولوسیت، سیلان، انعقاد، شمارش پلاکت‌ها و .. انجام می‌شود.

بخش بانک خون:

در این قسمت آزمایش‌هاییRH بینار و کیسه خون، تعیین گروه، کراسماچ و .. انجام می‌گیرد.

بخش میکروب شناسی:

در این بخش آزمایش‌هایی نظیر بررسی خون، ادرار، مدفوع، مایعات بدن و … انجام می‌شود.

بخش بیوشیمی:

در این قسمت آزمایش‌هایی مانند اوره، کلسترول، فسفر، قند، کراتین، پروتئین، LDH، SGOT و … انجام می‌شود.

بخش سرولوژی:

در قسمت سرولوژی آزمایش‌های RF، CRP، BHCG و .. انجام می‌گیرد.

بخش ایمونولوژی:

این شاخه از علوم زیست پزشکی، به مطالعه ساختار سستم ایمنی بدن در تمامی ارگانیسم‌ها می‌پردازد. سیستم ایمنی علاوه بر شناخت بیماری‌ها نقش دفاع از بدن در برابر عفونت‌ها را نیز برعهده دارد. در این قسمت نیز فرایندهای مرتبط با ایمنی بدن سنجیده می‌شود.

تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه پاتوبیولوژی

دقت و سرعت دستگاه‌های بکار رفته در آزمایشگاه‌های پاتوبیولوژی، یکی از عوامل کلیدی در ارائه خدمات آزمایشگاهی به مراجعین و پزشکان است. که کمک شایانی به تشخیص دقیق‌تر بیماری‌ها و درمان آنها در گام بعدی می‌کند. از این‌رو کارفرمایان و موسسین آزمایشگاه برای راه اندازی آزمایشگاه پاتوبیولوژی در کنار در نظر گرفتن فضایی ایداه‌آل و استاندارد همراه با سکوبندی مناسب، باید تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی استاندارد و باکیفیتی نیز در نظر بگیرند. و با صرف هزینه معقول دستگاه‌هایی با کیفیت بالا خریداری نمایند.

در ادامه برخی از تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه پاتوبیولوژی معرفی شده است:

هود لامینار

هود لامینار یا هود میکروبی یکی از انواع هود آزمایشگاهی است که برای آزمایشات مولکولی، سلولی، بافت‌ها، عملکرد ارگانیسم‌های زنده، بررسی مایعات و سایر نمونه‌های گرفته شده از بدن مانند ادرار، خون، مدفوع و نمونه‌های ظاهری (گوشت، کیست)، سلول‌های سرطانی و … که توسط پاتولوژیست یا سایر پزشکان انجام می‌شود، در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این هود تمامی گازها، آلاینده‌ها و بخارات سمی حاصل از نمونه‌ها را به سمت فضای خارج آزمایشگاه هدایت می‌کند و به این ترتیب فضایی با هوای پاک و عاری از آلودگی برای پرسنل فراهم می‌کند و آنها را در برابر آلاینده‌ها حفاظت می‌کند. همچنین از نمونه‌های آزمایشی و آلوده‌ شدن آنها حفاظت می‌نماید.

آنالایزر تمام خودکار و نیمه خودکار

یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی آزمایشگاه پاتوبیولوژی آنالایزر می‌باشد که به صورت تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک موجود بوده و کاربردهای گسترده‌ای دارد. آنلایزرهای تمام خودکار قابلیت افزایش میزان نمونه‌ها را دارا می‌باشد که می‌توانند در آزمایشگاه تست کننده‌ی مواد شیمیایی آزمایشگاهی پردازش شوند.

سل کانتر( شمارش گر سلول خونی )

سل کانتر از دیگر تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی آزمایشگاه پاتوبیولوژی می‌باشد. این دستگاه یک آنالایزر هماتولوژی کاملا اتوماتیک با 19 پارامتر برای تکنولوژی ریز نمونه‌گیری و تست CBC می‌باشد.

سانتریفیوژ

سانتریفیوژ جزو تجهیزات آزمایشگاهی پاتوبیولوژی است و عملکرد آن تحت یک فرآیند فیلتراسیون غیر منظم می‌باشد. این دستگاه برای جدا‌سازی درست محصولات دارویی و مواد شیمیایی حجیم به خوبی عمل می‌کند.

تجهیزات معرفی شده در این قسمت تنها بخش کوچکی از تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی آزمایشگاه پاتوبیولوژی می‌باشند. در صورتی که قصد راه اندازی آزمایشگاه تشخیص طبی، آزمایشگاه پزشکی، آزمایشگاه پاتولوژی و پاتوبیولوژی دارید کافیست با کارشناسان و مشاورین ما در شرکت بایرمن در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره جامع و کامل مسیر راه اندازی آزمایشگاه را برای خود هموارتر نمایید.

به علاوه ما در شرکت بایرمن کلیه تجهیزات سکوبندی آزمایشگاهی نظیر انواع هود آزمایشگاه، سینک آزمایشگاه، شیرآلات آزمایشگاه و بسیاری تجهیزات دیگر را با بهترین کیفیت و قیمت به شما عزیزان ارائه می‌نماییم.