وبلاگ

تاسیس آزمایشگاه و 0 تا 100 تجهیزات راه اندازی آزمایشگاه و مدارک آن

تاسیس آزمایشگاه و 0 تا 100 تجهیزات راه اندازی و مدارک آن

فهرست محتوا

هزینه تاسیس آزمایشگاه تشخیص طبی و نیز راه اندازی آزمایشگاه با مدرک میکروبیولوژی نیازمند آگاهی کامل از شرایط، مجوزها، هزینه‌ها و طراحی استاندارد فضا است. چه بخواهید با مدرک میکروبیولوژی اقدام به تاسیس آزمایشگاه کنید و چه قصد ورود به حوزه پاتوبیولوژی را داشته باشید، شناخت دقیق شرایط راه اندازی آزمایشگاه پاتوبیولوژی، برآورد هزینه تاسیس آزمایشگاه و دریافت مشاوره راه اندازی آزمایشگاه ها از مراحل کلیدی است.

طراحی اصولی و سکوبندی آزمایشگاه تأثیر زیادی بر عملکرد دارد و نصب تجهیزات تخصصی مانند سینک آزمایشگاهی و هود آزمایشگاهی باید طبق استانداردهای ایمنی انجام شود. هزینه تاسیس آزمایشگاه بسته به متراژ، نوع خدمات، و برند تجهیزات متفاوت است؛ بنابراین، پیش از سرمایه‌گذاری باید تحلیل دقیقی از هزینه‌ها و الزامات داشته باشید.

انتخاب تجهیزات مناسب مانند آنالیزورها، میکروسکوپ، فن سانتریفیوژ و یخچال‌های آزمایشگاهی در کنار مشاوره تخصصی می‌تواند از دوباره‌کاری و اتلاف منابع جلوگیری کند. برای راه اندازی آزمایشگاه موفق، رعایت تمام جزئیات فنی، قانونی و تجهیزاتی ضروری است.

در این مقاله از شرکت سکوبندی آزمایشگاهی بایرمن، با شرایط، هزینه‌ها، تجهیزات و استانداردهای لازم برای راه‌اندازی آزمایشگاه‌های پاتوبیولوژی، تشخیص طبی و شیمی آشنا شوید.

موضوع

جزئیات کاربردی

هدف تاسیس

راه‌اندازی آزمایشگاه‌های پزشکی، صنعتی، تحقیقاتی، شیمی یا شبکه با استانداردهای ایمنی و عملکردی

مراحل اصلی تاسیس

  1. برنامه‌ریزی: تعیین نوع آزمایشگاه و بودجه
  2. اخذ مجوزها: دریافت مجوزهای قانونی
  3. طراحی فضا: تأمین فضای استاندارد
  4. تجهیزات: نصب سکوبندی، هود و کابینت
  5. استخدام: جذب پرسنل متخصص
  6. راه‌اندازی: تست و بهره‌برداری

مدارک موردنیاز

  • شناسنامه و کارت ملی موسس/مدیر آزمایشگاه
  • مدارک تحصیلی مرتبط (مثل علوم آزمایشگاهی برای آزمایشگاه پزشکی)
  • مجوز تاسیس از وزارت بهداشت یا سازمان‌های مربوطه (بسته به نوع آزمایشگاه)
  • طرح توجیهی آزمایشگاه
  • اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل
  • گواهی استاندارد ایمنی و تجهیزات
  • تأییدیه آتش‌نشانی و بهداشت محیط (نکته: مدارک دقیق به نوع آزمایشگاه بستگی دارد)

الزامات اولیه

  • بودجه مالی (تجهیزات، اجاره، پرسنل)
  • فضای حداقل 50-100 مترمربع (بسته به نوع آزمایشگاه)
  • تخصص فنی و مدیریتی
  • رعایت استانداردهای ایمنی (برق، تهویه، ضدحریق)

تجهیزات ضروری

  • سکوبندی: میزهای مقاوم (ضد اسید برای شیمی)
  • هود آزمایشگاهی: شیمیایی یا میکروبی
  • کابینت: ذخیره‌سازی ایمن مواد و تجهیزات
  • لوازم عمومی: هات پلیت، انکوباتور، میکروسکوپ، آون
  • تأسیسات: تهویه، برق اضطراری، لوله‌کشی

نکات طراحی فضا

  • متریال مقاوم (مثل سرامیک ضد اسید برای کف)
  • فضای کاری ارگونومیک (حداقل 2 متر فاصله بین سکوها)
  • تهویه قوی (هود و فن)
  • نورپردازی مناسب (500 لوکس)
  • دسترسی به خروجی اضطراری

انواع آزمایشگاه‌ها

  • پزشکی: تشخیص طبی، پاتولوژی
  • صنعتی: کنترل کیفیت، تست مواد
  • تحقیقاتی: دانشگاهی، R&D
  • شیمی: آنالیز مواد شیمیایی
  • شبکه/کامپیوتر: تست سرور و تجهیزات IT

هزینه‌های تقریبی

  • سکوبندی: 50-150 میلیون تومان (بسته به متراژ)
  • هود: 20-100 میلیون تومان
  • تجهیزات عمومی: 100-500 میلیون تومان
  • مجوز و فضا: متغیر (بسته به شهر و نوع آزمایشگاه)

(هزینه‌ها تقریبی و بر اساس بازار 1404)

نکات ایمنی

  • نصب سیستم اطفای حریق
  • استفاده از متریال غیرقابل اشتعال
  • آموزش پرسنل برای کار با مواد خطرناک
  • بازرسی دوره‌ای تجهیزات
مشاوره راه اندازی آزمایشگاه ها

آزمایشگاه پاتوبیولوژی چیست؟ و از چه بخشهایی تشکیل شده است؟

آزمایشگاه پاتوبیولوژی، مرکزی است که با بهره‌گیری از فضایی گسترده و امکانات پیشرفته، قادر به انجام آزمایشات پاتولوژی و تشخیص طبی برای بیماران می‌باشد. آزمایشگاه‌ پاتولوژی با انجام آزمایش‌هایی نظیر بررسی ادرار، خون، مدفوع و نمونه‌برداری از بافت بدن، به پاتولوژیست‌ها در شناسایی ناهنجاری‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کنند.

برای راه اندازی آزمایشگاه پاتوبیولوژی و تشخیص طبی، بخش‌های مختلفی از جمله پذیرش، نمونه‌گیری، بیوشیمی، هماتولوژی، میکروب‌شناسی، ایمونولوژی و … باید ایجاد شوند. در هر یک از این بخش‌ها، آزمایش‌های تخصصی مرتبط با آن حوزه انجام می‌شود.

به عنوان مثال، در بخش هماتولوژی، آزمایش‌هایی نظیر شمارش سلول‌های خونی و بررسی انعقاد خون انجام می‌گیرد.

راه اندازی آزمایشگاه

اطلاعات فنی در خصوص انتخاب محل آزمایشگاه

نکات مهم در خصوص انتخاب ساختمان آزمایشگاه

ساختمان آزمایشگاه باید فاقد خرابی و فرسودگی باشد.

محل آزمایشگاه ترجیحا در ساختمانهای مسکونی نباشد بخصوص اگر آزمایشگاه ضایعات آلاینده و خطرناک تولید میکند.
ارتفاع سقف آزمایشگاه حداقل باید 2.7 متر باشد.

دیوارهای آزمایشگاه حداقل تا ارتفاع 1.8 متر قابل شستشو باشد. (رنگ های قابل شستشو و مقاوم مانند رنگ روغن برای رنگ آمیزی دیوارهای آزمایشگاه توصیه می شود.(
کف آزمایشگاه باید قابل شستشو بوده و ترجيحا دارای کف شوی باشد. تعبیه کف شوی در اتاق شستشو الزامی است.

چنانچه از درب های چوبی در آزمایشگاه استفاده شده است، باید با رنگ های قابل شستشو و مقاوم مانند رنگ روغن رنگ آميزی شده باشد و آزمایشگاه ترجيحا دارای پنجره باشند.
بنا به بار مصرفی تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه نوع و میزان مقاومت سیم ها و کابل های مصرفی و همجنین میزان روشنایی آزمایشگاه محاسبه و اجرا می گردد.

طراحی و تخصیص فضا در آزمایشگاه

ارائه الگوی یکسان جهت طراحی فضای آزمایشگاه ها امکانپذیر نبوده و ضروری نيز نمی باشد، فضای هر آزمایشگاه با توجه به اهداف، طيف فعاليت ها، تعدادپرسنل، دانشجویان و تعداد تجهيزات و …. طراحی می شود .

از آنجایيکه تغيير در حجم کاری و دامنه فعاليت های آزمایشگاه ممکن است با الزاماتی در خصوص تغيير فضای آزمایشگاه همراه باشد، تخصيص فضا در آزمایشگاه می بایست به نحوی باشد که متناسب با اهداف جدید، از نظر وسعت یا بهره وری قابليت تغيير و سازگاری داشته باشد.

در طراحی و تخصيص فضا در آزمایشگاه باید مجموع فضای کاری، فضای انبار و فضای پشتيبانی را در نظر داشت.

فضای کاری در آزمایشگاه

مقدار فضا بر حسب متر مربع شامل سطوح مورد استفاده جهت کار و قرارگيری تجهيزات، سينک های شستشو و محل رفت و آمد کارکنان می باشد. فضاهای اطراف تجهيزات نيز جزو فضای کاری به حساب می آیند.
فضای مفيد کاری در بخش های مختلف آزمایشگاه می بایست به حدی باشد که حداکثر تعداد کارکنان شاغل در یک نوبت کاری، با در نظر گرفتن فضای اشغال شده توسط تجهيزات، فضاهای بين ميزهای کار، راهروها و فضای اطراف تجهيزات، به راحتی قادر به فعاليت باشند.

طراحی فضای کاری مورد نیاز بخش های آزمایشگاه

در آزمایشگاه های با دامنه و حجم کاری محدود، بخشهای مختلف متناسب با فعاليت و استفاده مشترک از تجهيزات می توانند در مجاورت هم فعاليت نمایند.

اما محل های تعبیه شده برای شستشو و استریليزاسيون حتما باید مجزا باشند

فضای تجهیزات آزمایشگاه

 

تعداد و انواع تجهيزات موجود در هر بخش نقش مهمی در برنامه ریزی جهت طراحی فضای آن بخش دارد .
در این خصوص باید به مواردی نظير ابعاد (طول، پهنا و ارتفاع) دستگاه ها، وزن دستگاه ها و همچنين ميزان ولتاژ و آمپر و لوله کشی های مورد لزوم (مندرج در کاتالوگ دستگاه) توجه شود.

گاهی سازندگان دستگاه، تخصيص ميزان فضای بيشتری از ابعاد دستگاه را جهت عملکرد مناسب آن توصيه می نمایند که این مسئله را باید لحاظ نمود.
دسترسی آسان به پشت و کناره های دستگاه جهت نگهداری، تعمير و تهویه می بایست در نظر گرفته شود.

فضای انبار آزمایشگاه

فضای انبار در آزمایشگاه شامل قفسه ها، کابينت ها، یخچال ها و فریزرها می باشد.
تعيين حداقل مواد و اقلامی که در یک زمان وجودشان در آزمایشگاه لازم است، نقش مهمی در تخمين فضای مورد نياز برای انبار دارد.
این امر به عوامل گوناگونی نظير نوع خدمات آزمایشگاهی (دستی یا اتوماسيون)، طيف آزمایش های انجام شده، حجم آزمایش ها، تعداد کارکنان و پيچيدگی های فرآیند های کاری بستگی دارد.

بطور کلی می توان بين 5-7% مساحت خالص آزمایشگاه و یا 12-17% آن را با احتساب استفاده از فضای داخل کابينت ها و قفسه ها، به انبار اختصاص داد.
تعيين فضای انبار می بایست به نحوی باشد که حتی المقدور در صورت لزوم قابليت گسترش داشته باشد.
علاوه بر فضای کافی، شرایط محيطی مناسب برای انبار اقلام آزمایشگاهی باید فراهم شود و مسئول آزمایشگاه باید اطمينان یابد که کليه اقلام موجود در آزمایشگاه در شرایط صحيح از نظر نور، رطوبت، دما، تهویه و ایمنی مطابق توصيه سازنده نگهداری و انبار شوند.
از نظر دمای نگهداری اقلام، انبار به قسمتهای یخچالی 2-8 درجه، فریزری 20- درجه و غير یخچالی 18-26 درجه تقسيم می شود.

فضای بایگانی اسناد و سوابق در آزمایشگاه

 

فضای لازم برای بایگانی سوابق و مدارک با توجه به حجم این اسناد و مدت زمان نگهداری آن ها تعيين می گردد.
بطور مثال آزمایشگاه ها می بایست تمامی نتایج بيماران و سوابق کنترل کيفی را حداقل تا یکسال نگهداری نمایند.
در عین حال، مدت زمان نگهداری سوابق بانک خون طولانی تر می باشد.

بایگانی می تواند بصورت کاغذی یا فایل های کامپيوتری باشد.
درصورتيکه بایگانی کاغذی باشد جمع آوری و نگهداری سوابق دور از آزمایشگاه و تحت شرایطی که دسترسی به آن ها در صورت لزوم ممکن باشد، امکانپذیر است ولی باید اقدامات لازم جهت جلوگيری از دور ریختن تصادفی آنها انجام گيرد.
نگهداری اسناد کاغذی در کمدهای نگهداری اسناد مقاوم در برابر گسترش آتش توصیه می گردد.

میزبندی و مبلمان آزمایشگاه

 

نوع، تعداد، نحوه قرارگيری و کيفيت سکوبندی و مبلمان آزمایشگاهی مستقيما بر روی عملکرد کاربران تاثیرگذار است.
از لحاظ کمی، ميزبندی و مبلمان آزمایشگاهی باید متناسب با تعداد و دامنه عملکرد کارکنان بوده، از لحاظ کيفی نيز ظاهر، اندازه و کارآیی مناسب داشته باشند.

طراحی مبلمان باید به نحوی باشد که با در نظر گرفتن شرایط موجود و پيش بينی نياز های آینده، در صورت ضرورت امکان حرکت دادن، خارج نمودن و تعویض آن ها وجود داشته باشد. (برای مثال می توان از کابينت های چرخ دار و متحرک استفاده نمود)

مبلمان آزمایشگاه می بایست برای کاربری عمومی طراحی شود تا همه کاربران براحتی و با ایمنی کامل از آن استفاده نمایند.
تفاوت قد کارکنان آزمایشگاه می بایست مدنظر باشد و تا حد امکان از صندلی های با قابليت تنظيم ارتفاع استفاده شود.

ارتفاع ميز کار برای حالت نشسته 75 سانتی متر، برای حالت ایستاده 90 سانتی متر و عمق آن 85-60 سانتی متر می باشد.
فضای بين ميزهای کاری جهت رفت و آمد کارکنان معمولا حداقل 120 سانتی متر در نظر گرفته می شود.
ابعاد ميزهای کامپيوتر و صندلی ها می بایست به اندازه ای باشد که کاربران هنگام استفاده راحت باشند.

سطوح کاری باید متناسب با نوع کار به حرارت، اسيد، قليا، رنگ ها، حلال های ارگانيک، فشار و یا ضربه مقاوم باشند (بدین منظور می توان به جدول مقاومت سطوح در برابر عوامل مختلف مراجعه نمود یا قطعه ای از آن را در طول شب در معرض مواد اشاره شده قرار داد و سپس ميزان صدمه و امکان تميز کردن آن را بررسی کرد.)

در انتخاب جنس صفحات، می بایست امکان رشد عوامل ميکروبی در شيارها، درزها وخلل و فرج در نظر گرفته شود.
لبه های خارجی این صفحات می بایست حتی المقدور گرد باشد تا باعث صدمه به کارکنان نشوند.
کابينت ها و قفسه ها، بعنوان بخشی از فضای انبار، باید به تعداد کافی در آزمایشگاه موجود بوده و نسبت به مواد شيميایی، زنگ زدگی و فرسودگی مقاوم باشند.
مواد شیمیایی مختلف مانند حلالها، مواد اسیدی و بازی باید در کابینتهای جداگانه نگهداری شوند. توصیه می شود برای کمدهای نگهدارنده مواد فرار از تهویه استفاده گردد.

مواد اشتعال زا باید در کمدهای نگهداری جهت مواد اشتعال زا نگهداری شوند.
کابينت ها و قفسه های دیواری باید محکم به دیوار نصب شوند و دسترسی به وسایل داخل آنها به آسانی انجام پذیرد و ميزان انباشتگی، متناسب با قابليت تحمل وزن در آن ها باشد.

ایمنی در فضای آزمایشگاه

طراحی آزمایشگاه باید به گونه ای باشد که احتمال بروز خطرات فيزیکی، شيميایی و ميکروبی در محيط کار به حداقل برسد و یک محيط کار ایمن برای کارکنان و همچنين مراجعه کنندگان فراهم گردد.
دسترسی و امکان ورود به فضای فنی آزمایشگاه باید فقط برای افراد مجاز امکانپذیر باشد.

کپسول اطفاء حریق و ترجيحا سيستم هشدار حریق، به تناسب وسعت آزمایشگاه (هر 50 متر مربع حداقل یک کپسول 4 کيلوگرمی) و در مکان های نصب گردد، طوری که دسترسی سریع تمامی کارکنان در موارد اضطراری به سهولت امکانپذیر باشد.

آموزش افراد برای رعایت نکات ایمنی آزمایشگاه و نصب دستورالعملهای شرایط اضطراری در نقاط مشخص شده آزمایشگاه باید مد نظر قرار گیرد.
دستگاه های برقی در آزمایشگاه خصوصا دستگاه های دارای رطوبت و نيز دستگاه های حساس به نوسانات جزئی برق باید سيم اتصال به زمين داشته باشند.

دوش اضطراری و چشم شوی باید در مکانی قرار گيرد که در شرایط ضروری براحتی در دسترس همه کارکنان باشد.
تعداد دوش ها و چشم شوی بستگی به وسعت کار و فضای آزمایشگاه دارد و بویژه باید در نزدیکی بخش هایی باشد که با مواد شيميایی سوزاننده سر و کار دارند.

سيستم لوله کشی گاز آزمایشگاه باید استاندارد بوده و نکات ایمنی لازم در مورد آن رعایت شده باشد و تعداد کافی خروجی گاز در آزمایشگاه تعبيه گردد.
در صورت استفاده از کپسول گاز، کپسول ها در مکان مناسب و امن، دارای تهویه مطلوب، دور از منابع حرارتی و نزدیک به محل مصرف قرار داده شوند.

هر بخش از آزمایشگاه جهت دور ریز پسماند های غير آلوده باید دارای سطل زباله دردار و کيسه زباله مقاوم باشد.
پنجره های آزمایشگاه که به فضای آزاد باز می شوند باید توری داشته باشند تا از ورود و لانه گزینی جوندگان و حشرات به آزمایشگاه جلوگيری گردد.

در آزمایشگاه باید فضای مناسب و مجزایی برای غذاخوری کارکنان و کمد قفل دار برای گذاشتن لباس و لوازم شخصی آنان در نظر گرفته شود.

دستشویی ها باید دارای صابون مایع، دستمال کاغذی و یا دست خشک کن برقی باشد و محل دستشویی نيز باید به شکل مناسب در نظر گرفته شود.

سیستم تهویه آزمایشگاه

 

آزمایشگاه باید سيستم تهویه مناسب داشته باشد تا از تجمع بخارات و گازهای سمی در فضای عمومی آزمایشگاه ممانعت گردیده، دما به خوبی کنترل شده، تجهيزات به درستی کار کرده و ایمنی و آسایش کارکنان و مراجعه کنندگان تامين گردد.

سيستم تهویه آزمایشگاه در شرایط ایده آل به نحوی است که بين 16-12 بار (حداقل 6 بار) در هر ساعت تعویض هوا صورت گيرد و نحوه طراحی باید طوری باشد که هوای تميز وارد و هوای قبلی به طور کامل خارج گردد.

رطوبت در آزمایشگاه باید در حد متعادل حفظ شود. سطح رطوبت کمتر از 20% باعث ایجاد الکتریسیته ساکن و رطوبت بالای 50% باعث بهم چسبیدن مواد میگردد.
آزمایشگاه می بایست سيستم مناسب گرمایش و سرمایش داشته باشد، دامنه تغييرات ایده آل 5 +/- درجه سانتی گراد است.

تمامی اتاق های کار نسبت به راهرو ها باید فشار منفی داشته باشد بطوریکه هوا از نواحی تميزتر جریان یابد و از بخش های آلوده تر (مثل باکتریولوژی) توسط هود مناسب خارج شود.
باید توجه داشت که هوای خروجی از آزمایشگاه نباید در جای دیگری جریان یابد و خروجی هوای هواکش ها باید طوری تعبيه شود که برای ساکنان ساختمان خطرساز نباشد.

محل انجام فعاليت های مخاطره آميز و محل قرار گرفتن هودها از هر نوع می بایست تا حد امکان از در ها دور باشند.
هودها باید در مکانی قرار گيرند که امکان نصب کانال جهت ارتباط با فضای بيرون (در صورت نياز ) به راحتی ميسر باشد.
تعيين نوع هودهای مورد استفاده در آزمایشگاه براساس تعيين سطح ایمنی زیستی (BSL) و با توجه به فعاليت های آزمایشگاه صورت می گیرد.

اکثر آزمایشگاه ها تشخيص طبی در سطح ایمنی زیستی 2 هستند . و بطور معمول بایستی از هودهای لامینار کلاس II استفاده نمایند.

در مکانهایی که با ميکرارگانيسم های پرخطر مانند مایکوباکتریوم توبرکولوزیس، بروسلا، قارچ ها و ….کار می شود، استفاده از هودهای بيولوژیک کلاس II ضروری است.

طراحی سطح 3 و 4 مخاطرات ایمنی زیستی برای آزمایشگاه هایی کاربرد دارد که کارکنان آن ها با عوامل عفونی پر خطر یا نا شناخته ای کار می کنند که تنفس آن ها باعث مرگ یا بيماری های جدی و خطرناکی می گردد. به دليل مخاطره آميز بودن این عوامل عفونی باید تمهيدات خاصی برای کار با آن ها در نظر گرفته شود. هودهای لامینار کلاس III در چنین محیطهایی استفاده می شود.

سیستم روشنایی آزمایشگاه

طراحی سيستم روشنایی آزمایشگاه باید به نحوی باشد که نور کافی و یکنواخت برای انجام فعاليت های مختلف از جمله رویت آسان واکنش ها و رنگ ها فراهم گردد.
مقدار روشنایی در فضای آزمایشگاه به نوع فعاليت ها، رنگ دیوارها، سقف و سطوح کاری، فاصله سطح کاری تا پایه چراغهای روشنایی و محل قرار گرفتن پایه اصلی چراغها بستگی دارد.

لامپ های فلورسنت با دما و رنگ های مختلف در دسترس می باشد و استفاده از آن در محيطهای کاری سرپوشيده توصيه ميگردد.

بطور تقریبی وجود دو عدد لامپ فلورسنت در هر 6 مترمربع برای تامين روشنایی آزمایشگاه ممکن است کافی باشد.
برای دستيابی به توزیع یکنواخت نور و حذف سایه ها، باید لامپ های فلورسنت نسبت به سطوح کاری بطور عمود قرار گيرند.

درصورتی که هيچ کابينتی در بالای فضای کاری وجود نداشته باشد، می توان سيستم روشنایی را بطور موازی و بالای قسمت فعال سطوح کاری قرار داد.
سيستم روشنایی اضطراری باید در محل پذیرش و تردد افراد مراجعه کننده و مسير خروجی آزمایشگاه جهت ایمنی افراد در مواقع قطع برق استفاده گردد.

نوردهی سيستم روشنایی اضطراری در بخش های بانک خون و مکان هایی که تجهيزات ثابت بخش ها و نيز سردخانه یا یخچال های آزمایشگاه قرار دارد، باید مناسب و کافی باشد.

تجهیزات مورد نیاز برای تاسیس آزمایشگاه

دقت و سرعت دستگاه‌های مورد استفاده در آزمایشگاه پاتوبیولوژی، نقشی کلیدی در ارائه خدمات با کیفیت دارد. از جمله تجهیزات آزمایشگاه تشخیص طبی مورد نیاز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هودلامینار: هود لامینار یا هود میکروبی یکی از انواع هود آزمایشگاهی است که برای آزمایشات مولکولی، سلولی، بافت‌ها، عملکرد ارگانیسم‌های زنده، بررسی مایعات و سایر نمونه‌های گرفته شده از بدن مانند خون، نمونه‌های ظاهری (کیست، گوشت)، ادرار و مدفوع، سلول‌های سرطانی و … که توسط پاتولوژیست یا دیگر پزشکان انجام می‌شود، در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • آنالایزرهای تمام خودکار و نیمه خودکار: یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی آزمایشگاه پاتوبیولوژی آنالایزر می‌باشد که به صورت تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک موجود بوده و کاربردهای گسترده‌ای دارد. آنلایزرهای تمام خودکار قابلیت افزایش میزان نمونه‌ها را دارا می‌باشد که می‌توانند در آزمایشگاه تست کننده‌ی مواد شیمیایی آزمایشگاهی پردازش شوند.
  • سل کانتر: سل کانتر از دیگر تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی آزمایشگاه پاتوبیولوژی می‌باشد. این دستگاه یک آنالایزر هماتولوژی کاملا اتوماتیک با 19 پارامتر برای تکنولوژی ریز نمونه‌گیری و تست CBC می‌باشد.
  • سانتریفیوژ: سانتریفیوژ جزو تجهیزات آزمایشگاهی پاتوبیولوژی است و عملکرد آن تحت یک فرآیند فیلتراسیون غیر منظم می‌باشد. این دستگاه برای جدا‌سازی درست محصولات دارویی و مواد شیمیایی حجیم به خوبی عمل می‌کند.
    علاوه‌بر این، سینک آزمایشگاه و شیرآلات آزمایشگاه نیز از جمله تجهیزات ضروری برای شستشو و ضدعفونی کردن وسایل و محیط آزمایشگاه می‌باشند.

برای تاسیس آزمایشگاه با مدرک میکروبیولوژی، رعایت شرایط تاسیس آزمایشگاه پاتوبیولوژی و دریافت مجوزهای لازم از قبیل فضای مناسب و تجهیزات استاندارد ضروری است. همچنین، هزینه تاسیس آزمایشگاه به عوامل مختلفی بستگی دارد و برای برآورد دقیق هزینه تاسیس آزمایشگاه تشخیص طبی و هزینه راه اندازی آزمایشگاه شیمی، مشاوره با متخصصان مشاوره راه اندازی آزمایشگاه ها توصیه می‌شود.

هزینه راه اندازی آزمایشگاه شیمی

تفاوت آزمایشگاه پاتولوژی و آزمایشگاه پاتوبیولوژی

راه اندازی آزمایشگاه پاتوبیولوژی برای بررسی بیماری‌های مختلف از طریق ترشحات، مایعات و گازها انجام می‌شود. در واقع در آزمایشگاه پاتولوژی دلیل و عامل اصلی بیماری تشخیص داده می‌شود و انواع تغییرات فیزیولوژیک نظیر قند خون افراد بررسی می‌شود.

در حالیکه در آزمایشگاه پاتولوژی آسیب‌های وارد شده به بافت‌ها نظیر انواع هپاتیت، سرطان‌ها و هر نوع آسیب بافتی از میکروب گرفته تا انواع آسیب‌های خونی بدن تشخیص داده می‌شود.

در وبسایت رهسا گروپ اینگونه می خوانیم؛

در واقع تفاوت اصلی یک آزمایش پاتولوژی با یک آزمایش پاتوبیولوژی در این است که آزمایش پاتوبیولوژی علاوه‌‌بر تشخیص آسیب‌های وارد شده به بافت‌های بدن، علت اصلی آسیب‌ها را نیز تعیین می‌کند. به ‌همین ‌دلیل، آزمایشگاه پاتوبیولوژی یک بخش اضافی به نام «تشخیص طبی» نیز دارند.

تاسیس ازمایشگاه

خدمات ارائه مشاوره جهت طراحی آزمایشگاه

پیش از ساخت آزمایشگاه باید مساحت مورد نیاز براساس تعداد پرسنل، تجهیزات آزمایشگاهی، تنوع کاری، نوع کاربری و … مشخص شود. به طور کلی حداقل فضایی که می‌توان بدین منظور درنظر گرفت 110 مترمربع است. مساحت آزمایشگاه باید صورتی درنظر گرفته شود که تاثیر منفی بر روی ایمنی کارکنان و کیفیت کار پرسنل نداشته باشد. همچنین باید به مواردی نظیر افزایش حجم کار و افزایش دامنه فعالیت‌ها نیز توجه شود. از این‌رو نیاز به دریافت مشاوره طراحی آزمایشگاه احساس می‌شود.

مشاوران ما در شرکت بایرمن، شما را در نوع طراحی با خصوصیات موردنظرتان راهنمایی می‌کنند. همچنین شما را در داشتن آزمایشگاهی استاندارد، ایمن و کارا با طراحی و تجهیزات کامل و تخمین هزینه حدودی یاری می‌رسانند.

برای مثال درصورتی که شما تصمیم به راه‌اندازی آزمایشگاه در یک مرکز آموزشی نظیر دانشگاه را داشته باشید، باید به گونه‌ای طراحی فضا را انجام دهید که تعداد مشخصی از دانشجویان به راحتی قادر به آموزش دیدن باشند.

این درحالیست که اگر شما قصد راه اندازی آزمایشگاهی صنعتی را داشته باشید، باید نقشه‌ای خاص و مرتبط با فعالیت‌هایتان برای بررسی محصول طراحی کنید. درنتیجه می‌توان گفت برای ساخت و طراحی معماری آزمایشگاه براساس نوع آزمایشگاه و کاربری آن نیاز به دریافت مشاوره تخصصی دارید.

هزینه تاسیس آزمایشگاه

مشاوره ساخت و طراحی آزمایشگاه در جهت اهداف مورد نظر

تمامی مراحل احداث و راه‌اندازی آزمایشگاه باید با دریافت مشاوره طراحی آزمایشگاه توسط افرادی باتجربه برنامه‌ریزی و انجام شود. ازاین‌رو ایجاد فضایی مناسب و قابل اطمینان برای پرسنل، در ساخت و طراحی آزمایشگاه در وهله‌ی اول باید مورد توجه قرار گیرد.

بنابراین برای برنامه ریزی دقیق نیازهای فعلی و آتی آزمایشگاه، باید اهداف کاری آزمایشگاه مانند مواردی که در زیر گفته شده ، مورد توجه کارفرما قرار گیرد:

  • برنامه‌ریزی‌های فعلی و آتی آزمایشگاه
  • تعداد پرسنل فعال در آزمایشگاه
  • تهیه و خرید تجهیزات مورد نیاز
  • پیش‌بینی احتمال خطرات و بروز حوادث در حین انجام کار
  • تخمین مقدار گازها، مواد شیمیایی و بخارات
  • طراحی اتاق‌های مجزا و فضایی ایزوله
  • برآورد میزان سروصدا و گرمای فضا
  • درنظر گرفتن فضایی مناسب جهت نصب دستگاه‌های ثابت
  • طراحی فضایی ویژه برای اجرای برخی آزمایشات
  • درنظر گرفتن فضای اضافی برای موارد پیش بینی نشده
  • محل  استقرار محیط اصلی آزمایشگاه نسبت به دیگر ساختمان‌ها و امکانات
خرید تجهیزات آزمایشگاه تشخیص طبی

مشاوره سکوبندی و تجهیزات آزمایشگاهی

مهم‌ترین بخش هر آزمایشگاه سکوبندی و میزبندی آزمایشگاهی است. سکوها، میزهای طویلی در فضای آزمایشگاهی هستند که روی آنها انواع آزمایشات انجام می‌گیرد. با توجه به نوع کاربری آزمایشگاه و مواد مورد پژوهش در آن‌جا، موادی که برای بدنه میز و سکوها استفاده می‌شود باید از مواد مرغوب تهیه شوند. این مواد باید در برابر خوردگی، ضربه، مواد اسیدی، فرسایش و حرارت و آتش‌سوزی مقاومت بالایی داشته باشند.

طراحی آزمایشگاه تشخیص طبی

مشاوره استاندارد‌سازی، بازسازی و دمونتاژ آزمایشگاه

یکی از مواردی که در کنار مشاوره طراحی آزمایشگاه ارائه می‌گردد امکان تغییر سکوها، تجهیزات و بازسازی مجدد آزمایشگاه می‌باشد. مشاورین بایرمن در زمینه استاندارد سازی، بازسازی و دمونتاژ آزمایشگاه به خوبی کارفرمایان را راهنمایی می‌نمایند.

طراحی آزمایشگاه شیمی

مشاوره خرید دستگاه‌های آزمایشگاهی

یکی از مواردی که در کنار مشاوره طراحی آزمایشگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خرید تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاهی مناسب و با کیفیت می‌باشد. تجهیزاتی که خریداری می‌شوند باید دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشند و نصب و راه اندازی آنها توسط شرکت وارد کننده یا سازنده انجام شود. متخصصان شرکت بایرمن در زمینه تجهیزات و راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی و پژوهشی آماده ارائه مشاوره حرفه‌ای هستند.

تجهیزات آزمایشگاه تشخیص طبی

مناسب‌ترین سکوبندی آزمایشگاه

انتخاب سکوبندی آزمایشگاه یکی از اولین مراحل برای راه اندازی آزمایشگاه می‌باشد. با توجه به اینکه سکوبندی بیشترین فضای آزمایشگاه را به خود اختصاص می‌دهد و مورد کاربرد برای تمامی پرسنل آزمایشگاه می‌باشد. پیشنهاد می‌نماییم تا در زمان خرید انواع سکوبندی آزمایشگاهی از جمله؛ پیشخوان، صندلی‌ها، میزها، کابینت بندی آزمایشگاه، کمد نگهداری مواد شیمیایی و … بررسی‌های لازم را انجام دهید. انتخاب مناسب در این زمینه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

شرایط تاسیس آزمایشگاه پاتوبیولوژی

مهم‌ترین توصیه‌ ها برای نصب تجهیزات آزمایشگاهی

برای نصب تجهیزات آزمایشگاه لازم است تا توجه بسیار ویژه‌ای به موارد زیر داشته باشید:

عملکرد مناسب

در طراحی سکوبندی لازم است تا به عملکرد آنها توجه ویزه‌ای نمود. در تاسیس آزمایشگاه‌ها و مراکز پژوهشی لازم است تا از وسایل آزمایشگاهی متحرک استفاده نمود. این کار باعث می‌شود تا دسترسی پرسنل به تجهیزات به راحتی انجام شود. در نتیجه کارایی پرسنل نیز ارتقا می‌یابد.

استفاده از بهترین متریال

در زمان سفارش و ساخت تجهیزات برای راه اندازی آزمایشگاه توجه نمایید که این تجهیزات در معرض مستقیم مواد شیمیایی مختلف قرار می‌گیرند. در نتیجه لازم است تا همگی با خاصیت ضد اسیدی، شیمیایی و بازی باشند و مقاومت بسیار بالایی در برابر این مواد داشته باشند.

استفاده از پلاستیک‌های بادوام از دیگر مواردی است که باید توجه ویژه‌ای به آن نمایید. تمامی این تجهیزات باید براساس نیاز کاری شما عزیزان و به صورت سفارشی برای شما ساخته و تولید شوند. در نتیجه لازم است تا بطور دقیق موادی که با آن سر و کار خواهید داشت را بشناسید.

توجه به سلیقه کاربران

قبل از راه اندازی آزمایشگاه لازم است تا با پرسنل خود مشورت نمایید. با توجه به اینکه این عزیزان بیشترین زمان روز خود را در چنین فضایی می‌گذرانند پس لازم است تا در استفاده از تمامی تجهیزات، احساس رضایت‌مندی داشته باشند.

به کیفیت توجه نمایید

در ساخت انواع تجهیزات آزمایشگاهی لازم است تا از متریال باکیفیت استفاده شود. تمامی تجهیزات آزمایشگاهی بایستی مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد شیمیایی و قابل اشتعال داشته باشند. استفاده از یراق آلات باکیفیت و متریال مناسب کمک می‌نماید تا بتوانید سالیان سال از این تجهیزات استفاده نمایید.

سلامت کارکرد این تجهیزات از دیگر نکات بسیار مهم است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. در صورت بروز اختلال در کارکرد هر یک از این تجهیزات، در روند عملکرد پرسنل نیز اختلال ایجاد خواهد شد. پس لازم است تا از بهترین تجهیزات آزمایشگاه از جمله؛ هود آزمایشگاهی، سینک ضد اسید، میز توزین و … استفاده نمایید.

شرایط تاسیس آزمایشگاه پاتوبیولوژی

راه اندازی و شرایط تاسیس آزمایشگاه پاتوبیولوژی

در زیر به برخی از شرایط تاسیس آزمایشگاه پاتوبیولوژی و موارد مهم در راه اندازی آزمایشگاه پاتوبیولوژی اشاره می‌کنیم:

  • برنامه ریزی و دریافت مشاوره تاسیس آزمایشگاه پاتوبیولوژی
  • سرمایه کافی برای خرید ملک، حقوق و … و هزینه تاسیس آزمایشگاه
  • تهیه تجهیزات پزشکی
  • استخدام کارمندان و پرسنل با مهارت بالا
  • کسب مجوز و اقدامات قانونی برای راه اندازی آزمایشگاه پاتوبیولوژی
تاسیس آزمایشگاه با مدرک میکروبیولوژی

برای هزینه تاسیس آزمایشگاه بودجه مناسب در نظر بگیرید

لازم است تا برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی هزینه کنید. تا قبل از راه اندازی آزمایشگاه خود بودجه مناسبی را برای آن در نظر یگیرید. الزاما نباید هزینه‌هایی گزاف پرداخت کنید. برای داشتن بهترین انتخاب ممکن لازم است تا با یک متخصص مشورت نمایید. ما در شرکت بایرمن در خدمت شما عزیزان هستیم تا بهترین طراحی اولیه ممکن را به شما عزیزان ارائه نموده و برآورد قیمت دقیق را برای شما انجام دهیم.

شرایط تاسیس آزمایشگاه تشخیص طبی

حرکت رو به جلو برای تاسیس آزمایشگاه داشته باشید

اگر در حال پیمودن مراحل تاسیس و نگهداری از اولین آزمایشگاه خود هستید باید حرکت رو به جلو داشته باشید. منظور از حرکت رو به جلو، استخدام پرسنل مناسب و آشنا به محیط تحقیقاتی، نقل مکان و پیدا کردن مکان مناسب و تامین منابع و تنظیم یک آزمایشگاه کاربردی و اتمام تحقیقات فعلی است که در ادامه به توضیحات هر کدام از این موارد اشاره کرده‌ایم:

استخدام پرسنل

از همان شروع کار برای استخدام نیروی متخصص از طریق آزمون و گزینش اقدام کنید. معیار گزینش خود را توانایی‌ها و تخصص‌های افراد قرار دهید و افرادی دلسوز و متخصص را برگزینید. زیرا با این کار فعالیت‌های تحقیقاتی شما به بهترین شکل ممکن پیش خواهند رفت.

مکان آزمایشگاه

برای راه اندازی آزمایشگاهتان لازم است تمام تجهیزات و وسایل فعلی خود را آماده سازی و بسته بندی کنید. توصیه می‌کنیم برای جابجایی راحت‌تر تجهیزات فرسوده و بلا استفاده را بفروشید. پیش از تاسیس آزمایشگاه و ورود به محل آن، اینترنت، تلفن، برق، گاز و آب را به طور کامل و دقیق بررسی نمایید و از اتصال تمام آنها اطمینان پیدا کنید.

اتمام تحقیقات فعلی و تحویل پروژه‌ها

پیش از راه‌اندازی اولین آزمایشگاهتان به عنوان یک پژوهشگر با تجربه، بسیار مهم است که تحقیقات فعلی و آزمایشگاهی که در آن مشغول به کار هستید را ترک نمایید. در صورتی که در زمان احداث آزمایشگاه مشغول به انجام پروژه دیگری هستید بهتر است در شروع کار پروژه را به دست افراد متخصص بسپارید و بعد از اتمام پروژه فعلی، به محل جدید خود بروید.

تهیه یک لیست برای راه‌اندازی آزمایشگاه

از لحظه‌ای که تصمیم به راه‌اندازی آزمایشگاه دارید باید برنامه‌ای برای سازمان دهی، اولویت بندی و استراتژی کردن کارهای خود داشته باشید. راحت‌ترین راه برای ایجاد چنین برنامه‌ای، تهیه یک لیست است که این لیست می‌تواند شامل مواردی همچون موارد زیر باشد:

  • تجهیزات آزمایشگاه
  • برنامه ریزی برای استخدام نیرو
  • برگزاری کلاس‌های آموزشی

برای قرارگیری تمام دستگاه‌ها محل و فضای مناسب تهیه کنید و چک لیست خود را مدام بررسی کرده تا مطمئن شوید چیزی را فراموش نکرده باشید.

در خرید تجهیزات تحقیق کنید

برای تهیه‌ی بهترین تجهیزات آزمایشگاهی، ضروری است که بررسی‌های دقیقی انجام دهید. همچنین در صورت مشاهده‌ی هر یک از موارد زیر، باید نسبت به تعمیر یا تعویض تجهیزات اقدام کنید:

  • تجهیزات موجود با نیازهای شما همخوانی ندارند.
  • آسیب‌دیدگی تجهیزات باعث کاهش ایمنی در محیط کار شده است.
  • دستگاه‌ها قدیمی شده‌اند و کارایی لازم را ندارند.
  • اصول ارگونومی در طراحی تجهیزات رعایت نشده است.
  • تجهیزات با سیستم IT یا نحوه استفاده مورد نظر شما سازگار نیستند.

در زمان راه اندازی آزمایشگاه به نکات زیر توجه کنید

برای راه‌اندازی و تاسیس آزمایشگاه استاندارد و کارآمد، در گام نخست باید به چند پرسش کلیدی پاسخ دهید:

  • آیا فضای آزمایشگاه به طور مداوم یا دوره‌ای تغییر می‌کند؟
  •  آیا امکان یا نیاز به تنظیم ارتفاع میزهای کار وجود دارد؟
  • وزن سکوبندی و سایر تجهیزات چقدر است و چه تأثیری بر طراحی دارد؟
  • شرایط و نیازهای شما برای ذخیره‌سازی و انبار چگونه است؟
  • نوع کاربری آزمایشگاه چیست و چه فعالیت‌هایی در آن انجام خواهد شد؟
  • اتصال سرویس‌های مکانیکی به سیستم به چه صورت انجام می‌شود؟
  • چه نکات مهمی باید در طراحی فضای داخلی آزمایشگاه رعایت شود؟

شرکت بایرمن با تجربه‌ی گسترده در حوزه‌های مختلف، خدمات کامل راه‌اندازی آزمایشگاه را از ابتدا تا انتها به شما ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی ما برای طراحی و تجهیز آزمایشگاه خود بهره‌مند شوید.

برای راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص طبی چه مجوزهایی لازم است؟

برای راه‌اندازی باید مدارک تحصیلی مرتبط، مجوز تأسیس از سازمان بهداشت، و معرفی مسئول فنی دارای مدرک دکترای مرتبط ارائه شود.

آیا می‌توان با مدرک میکروبیولوژی آزمایشگاه تاسیس کرد؟

بله، اما فقط در چارچوب آزمایشگاه‌های محدود و با رعایت شرایط خاص و دریافت مجوزهای مربوطه.

هزینه تاسیس یک آزمایشگاه چقدر است؟

هزینه‌ها بستگی به نوع خدمات، متراژ فضا، و برند تجهیزات دارد و باید بر اساس مشاوره تخصصی برآورد شود.

چه تجهیزاتی برای آزمایشگاه پاتوبیولوژی ضروری است؟

تجهیزات اصلی شامل آنالایزرها، هود لامینار، سل کانتر، سانتریفیوژ، یخچال، سینک و سکوبندی آزمایشگاه تخصصی می‌باشند.